Om de Stefaniatunnel in Brussel tijdelijk te heropenen, wordt er nagedacht over een constructie met gewapend beton. Die zou de tunnel tijdelijk kunnen verstevigen, zodat er weer verkeer door kan. Dat heeft de directeur generaal van Brussel Mobiliteit Jean-Paul Gailly in de eerste tunnelcommissie in het Brussels parlement gezegd.
Gewapend beton mogelijke oplossing voor Stefaniatunnel
Het kabinet van de bevoegde minister Pascal Smet bevestigt dat de piste met gewapend beton één van de pistes is die op tafel liggen. Maar volgens het kabinet is het lang niet de enige, en wordt er met verschillende scenario's rekening gehouden om de Stefaniatunnel zo snel mogelijk te kunnen heropenen.
De Stefaniatunnel is al enkele weken dicht omdat er scheurtjes in zijn ontdekt. Sindsdien is er extra verkeershinder rond de tunnel. Het circulatieplan rond het Louizaplein is al aangepast sindsdien.
Op 17 februari is er opnieuw een bijzondere tunnelcommissie in het Brussels Parlement.
Tunnels
Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.
Lees meer over: Tunnels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.