Op drukke trams en bussen wordt de toegelaten CO2-concentratie van 900 ppm (aantal deeltjes per miljoen) geregeld overschreden. Dat blijkt uit een steekproef die VRT NWS dinsdag uitbrengt.
MIVB roept reizigers op raampjes open te laten na nieuwe CO2-metingen
De initiatiefnemers namen eind november-begin december 46 keer de trein, tram, metro of bus in Brussel, Antwerpen, Hasselt en Diest, telkens tijdens de spitsuren voor en na school/het werk. "De veilige grens bij CO2-metingen wordt gelegd op 900 ppm," aldus Marianne Stranger van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO). "Eigenlijk is de boodschap zo laag mogelijk natuurlijk, zo dicht mogelijk bij de buitenconcentratie die ongeveer 450 ppm bedraagt."
Van de elf treinritjes werd die drempel slechts op twee ritten overschreden. Eén keer werd een waarde van 998 ppm bereikt, een andere keer werd tot 1.008 ppm gemeten. Op alle andere ritten schommelden de waarden tussen de 413 en 842 ppm.
Naschoolse busritten
Van de twaalf busritten vaak vlak na school met volle bussen werd zeven keer de drempel van 900 ppm overschreden. Vijf momenten gaven zelfs een waarde van boven de 1.100 ppm aan, met uitschieters van 1.451, 1.525 en 1.643 ppm.
"Het is cruciaal dat de ramen van bussen en trams openstaan. In koudere periodes is dat niet evident," reageert Karen Van der Sypen, woordvoerster van De Lijn. Ze benadrukt het belang van het ventileren. "Onze chauffeurs zien hier voor de start van hun dienst en tijdens pauzes op toe, maar ze kunnen niet om de haverklap controleren."
Vooral in Brussel te hoog CO2-gehalte
Op de metro's en trams in Brussel en Antwerpen gaf de CO2-meter op 23 ritten liefst 12 ritten een waarde boven de 900 ppm aan. Vooral in Brussel was het CO2-gehalte vaak te hoog: tien van de veertien keer werd daar de drempel overschreden en twee keer werd een waarde van boven 1.200 ppm bereikt. In Antwerpen kwam de CO2-meter maar in twee van de negen ritjes boven de 900 ppm uit. Op één rit werd wel een recordwaarde van 1.691 ppm gemeten in een overvolle tram waar de ramen dicht bleven en besloegen.
"Ventilatie is essentieel," zegt MIVB-woordvoerder An Van hamme. "We roepen onze reizigers op om de raampjes open te laten." Van hamme benadrukt ook dat de MIVB een stadsnet is met veel haltes, waardoor de deuren vaak openen en er frisse lucht binnenkomt. "Sinds het begin van de pandemie zetten we ook in op geforceerde mechanische ventilatie. In elk voertuig wordt de lucht veertig keer per uur ververst," voegt Van hamme nog toe.
Bovendien gaat het niet om een wetenschappelijk onderzoek en werden de metingen gedaan op een piekmoment. Reizigers kunnen volgens Van hamme ook kiezen voor minder drukke tijdstippen om het openbaar vervoer te nemen. "Op onze website en in onze app is er een druktebarometer."
Lees meer over: Gezondheid , Mobiliteit , CO2-meter , openbaar vervoer
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.