------------ publireportage ------------
------------ publireportage ------------
NuOceans ziet het groots. Met hun flipflops uit gerecycleerd materiaal – die op hun beurt ook 100% kunnen gerecupereerd worden – wil het team achter NuOceans toewerken naar een groenere toekomst. “Groen zijn is niet enkel een trend, het is een levensstijl”, aldus Hadrien, co-founder van NuOceans.
Het verhaal van NuOceans start in Indonesië waar de oprichters Terence en Flavio rondtrekken tijdens een reis. Ze staan versteld van de hoeveelheid plastiek die ze tijdens hun zwempartij terugvinden in de Indische Oceaan. Wanneer ook blijkt dat de plastieken flipflops aan hun voeten in de top drie van grootste oceaanvervuilers staan, wordt het snel duidelijk. Dit moet anders.
Samen met de Brusselse Hadrien starten ze ‘NuOceans’, waarmee ze binnenkort hun eerste model flipflops op de markt brengen. De bandjes zijn gemaakt van kapotte visnetten, de binnenzool van algen en ook de onderkant bestaat voor 99% uit gerecycleerd materiaal. Maar wat als dit product uiteindelijk zélf in de zee terechtkomt? “Kapotte flipflops van NuOceans worden verzameld en verwerkt tot een grondstof voor het volgend model. Op die manier is de cirkel rond”, vertelt Hadrien. “Toch gaat dit het plastiekprobleem niet oplossen,” benadrukt hij. Een tweede luik van NuOceans is daarom het creëren van awareness rond de vervuiling van de oceaan. “Dat doet we onder meer door een kinderboek uit te brengen om zo de volgende generatie te onderwijzen.”
Grootse ideeën vragen om een goed uitgekiend businessplan. “Ik googelde de meest eenvoudige zaken als ‘entrepreneur Bruxelles’ en kwam al snel uit bij 1819 en hub.brussels. Zij bleken de perfecte facilitators”, legt Hadrien uit. Niet alleen begeleidden ze NuOceans in hun strategie, ook brachten ze hen in contact met andere ondernemers. “Ik voelde me dankzij 1819 en hub.brussels minder alleen in de aanvangsfase waar Terence en Flavio vanuit Londen werkten.”
Normaal zou NuOceans het eerste model een jaar geleden uitbrengen, totdat corona roet in het eten kwam strooien. Hadrien vertelt: “Eén voor één begonnen onze producenten en investeerders af te haken. Ons volledig zeskoppig team moest terug een tweede job zoeken.” Toch kijken ze positief naar de toekomst. “De band onder de teamleden is sterker. Ook zijn we minder afhankelijk nu.” In april is de grote launch gepland. “We zijn meer dan ooit overtuigd van ons doel: de oceaan plastiekvrij krijgen”, besluit Hadrien.