BRUZZ

| Een vliegtuig zet zijn landing in boven de Sinte-Aleidiskerk in Sint-Pieters-Woluwe.

Belgische staat opnieuw veroordeeld voor overvliegende vluchten Brussel

© BRUZZ
27/12/2023
Updated: 27/12/2023 16.45u

De Brusselse rechtbank van eerste aanleg heeft de Belgische staat veroordeeld om een einde te maken aan het "misbruik" van baan 01, dat al jaren een probleem vormt. Ook moeten omwonenden gecompenseerd worden voor de veroorzaakte overlast. Dat schrijft La Libre en wordt bevestigd aan BRUZZ.

Concreet vroegen 1.400 eisers uit de gemeenten Kraainem, Sint-Pieters-Woluwe en Wezembeek-Oppem een einde aan het "onrechtmatig" gebruik van baan 01 op de luchthaven van Brussel en een schadevergoeding voor de veroorzaakte hinder. Ze wijzen daarbij naar de windnormen die door de overheid werden vastgelegd. Die bepalen vanaf welke windsnelheden en richtingen het gebruik van de langere en gunstiger gelegen landingsbanen 25 en 07 niet meer mogelijk is en moet worden overgeschakeld op Baan 01.

Die baan is korter waardoor piloten lager moeten vliegen en zorgt ook voor vluchten over meer dichtbevolkte gebieden met hinder tot gevolg. De rechtbank oordeelde nu dat het inderdaad gaat om een inbreuk op het privéleven van de omwonenden en dat de staat er onvoldoende op heeft toegezien dat het gebruik van landingsbaan 01 beperkt blijft tot het strikt noodzakelijke. De Belgische staat moet nu de nodige maatregelen nemen om een einde te maken aan het huidige gebruik van baan 01, met een boete van 20.000 euro per dag ongerechtvaardigd gebruik ervan.

“Dat is een primeur”, aldus Elisabeth de Foestraets van bewonersvereniging Wake Up Kraainem die samen met Awacss-Wezembeek de zaak heeft opgestart. "Dit probleem sleept al 20 jaar aan en de omwonenden kunnen er niet meer tegen. Hun gezondheid staat op het spel.” In 2020 hadden 321 eisers al een schadevergoeding gekregen op dezelfde gronden, na een uitspraak van het Brusselse Hof van Beroep. “Daarbij werd echter nooit gevolg gegeven aan het vonnis, ze heeft alleen schadevergoedingen betaald.”

Die moet de staat nu, naast de boetes, opnieuw betalen. De eisers hebben in totaal recht op ongeveer 6,8 miljoen euro. “Voor de verdeling van dat geld wordt gekeken naar de hoeveelheid hinder die je op je woonplaats ondervindt en hoe lang je al in de regio gedomicilieerd bent”, aldus nog de Foestraets. "De sommen per persoon kunnen oplopen tot wel 10.000 euro."

De start- en landingsbanen op Brussels Airport

| De start- en landingsbanen op Brussels Airport.

Oplossingen

“Ik betreur uiteraard deze nieuwe veroordeling van de Belgische staat”, laat federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) weten in een reactie aan BRUZZ. “Die benadrukt nog maar eens de impact van geluidsoverlast op de gezondheid van omwonenden. Waar je ook woont, iedereen heeft recht op een goede nachtrust en kwalitatieve slaap.”

De minister wil nu vooral op zoek naar oplossingen. “Ik heb een herziening voorgesteld van de maximale geluidsniveaus voor vliegtuigen die vertrekken en landen op onze nationale luchthaven, de zogenaamde “quota counts”. Het doel is om het geluid te verminderen, en zeker op de gevoeligste momenten, zoals ’s morgens vroeg, ’s avonds laat, in het weekend en helemaal geen nachtvluchten meer. Die maatregelen moeten een duurzame oplossing zijn voor alle buurtbewoners van de luchthaven. We moeten kiezen voor structurele oplossingen die verdere veroordelingen van de Belgische staat vermijden.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni