Een foto van het Justitiepaleis, met op de achtergrond een zicht op de stad

| Het Justitiepaleis

Nederlandstalige ondernemingsrechtbank Brussel schorst zittingen door personeelstekort

© Belga
29/06/2023

De Nederlandstalige ondernemingsrechtbank van Brussel ziet zich genoodzaakt de zittingen van een aantal kamers te schorsen, door een nijpend personeelstekort. Ook de werking van de griffie zal hinder ondervinden. Dat meldt de ondernemingsrechtbank donderdag. "Bij de magistraten is 82 procent van ons kader ingevuld en bij de griffie nauwelijks 68 procent", zegt rechtbankvoorzitter Anouk Devenyns. "En voor 2024 moeten we niet op versterking rekenen."

"Wettelijk zou ons magistratenkader uit elf personen moeten bestaan", zegt de voorzitter van de Nederlandstalige ondernemingsrechtbank. "In januari zijn we al teruggevallen op 90 procent daarvan. Ik heb toen via de Hoge Raad voor Justitie gevraagd om een vacatureplan op te stellen en vacatures te publiceren, maar daar heb ik nooit een duidelijk antwoord op gekregen."

Aangezien het toen volslagen onduidelijk was of en wanneer er in vervanging zou worden voorzien voor de vertrekkende magistraat, besloot de rechtbankvoorzitter een aantal maatregelen te nemen.

"We hebben toen bekeken welke zittingen geschorst konden worden en heel snel opnieuw opgestart eenmaal er een nieuwe magistraat was", zegt Devenyns. "Daarom heb ik de woensdagzittingen van de achtste kamer, en de dinsdagzittingen 'zoals in kort geding' toen geschorst. Nu vallen we terug op 82 procent van ons kader. Tijdens de zomermaanden, wanneer het aantal zittingen beperkt is, zullen we een tandje bijsteken, maar nadien lukt dat niet meer. Daarom zullen vanaf 1 september ook de zittingen van de tiende kamer voorlopig geschorst worden."

'Kleine organisatie'

De voorzitter wijst erop dat de situatie niet zo nijpend is als een aantal jaren geleden het geval was: "We zitten ook niet in een situatie die vergelijkbaar is met die van het hof van beroep. We verlenen nog pleitdata, meestal twee of drie maanden na de uitwisseling van de laatste conclusies, en ook de termijnen waarin we onze vonnissen uitspreken, zijn nog zeer redelijk. Maar ik heb geen idee hoelang we dat nog gaan volhouden zonder versterking. We zijn een kleine organisatie, dus elke afwezigheid heeft meteen een grote impact."

De magistraten die vertrekken opvangen door plaatsvervangende rechters in te schakelen, al was het maar tijdelijk, is ook geen optie, klinkt het. "Dat kader is slechts voor 62 procent gevuld en daarvoor worden al jaren geen vacatures gepubliceerd, ook al heeft dat geen enkele budgettaire impact. Er is één plaatsvervangend rechter vertrokken en vervangen. Het ging om een magistraat die al op rust was, en eigenlijk nog verder wilde werken maar niet mocht omwille van zijn leeftijd.

Maar ik heb aan de andere plaatsvervangende rechters gevraagd of zij eventueel kunnen inspringen, maar gezien de werklast die dat voor hen zou meebrengen, kon dat niet. Op de ondernemingsrechtbank moeten die plaatsvervangende rechters natuurlijk fungeren als kamervoorzitters, en dus dossiers voorbereiden, maar ook de zittingen leiden en vonnissen schrijven. Dat brengt inderdaad heel wat werk met zich mee."

'Toestand nog nijpender'

Het personeelsprobleem stelt zich ook niet alleen maar bij de magistraten, maar ook op de griffie. "Daar is de toestand zelfs nog nijpender, want daar is momenteel slechts 68 procent van het kader ingevuld", zegt de voorzitter. "En daar zijn de afwezigheden voor de vakantieperiodes nog niet in meegeteld. Met de hoofdgriffier hebben we daarom bekeken welke diensten prioritair zijn."

Uiteindelijk is besloten dat de dienst rechtspersonen en vzw's, die in Vorst huist, minstens tot 1 september niet meer telefonisch bereikbaar zal zijn.

"Dat is zo sinds 9 juni", zegt de voorzitter. "Daar werkt momenteel één iemand en het is voor die persoon dan ook onmogelijk om én mensen aan het loket te helpen, én alle e-mails te beantwoorden, én alle telefoontjes. Dat is het vroegere handelsregister en heel wat mensen bellen daarheen met vragen om opzoekingen te doen in de vennootschapsregisters, maar minstens tijdelijk lijkt het ons beter als al die vragen via e-mail gebeuren. Mogelijk zullen ook andere diensten van de griffie onder het personeelsgebrek lijden."

Het zijn allemaal beslissingen die de rechtbankvoorzitter met tegenzin neemt. "Maar ik ben wel genoodzaakt ze te nemen. Er zijn veel mensen vertrokken, we hebben veel mensen zien uitvallen door ziekte, we proberen dat zo goed mogelijk op te vangen maar momenteel moet ik een deel van de dienstverlening opschorten."

"Ook voor de griffie heb ik al maanden geleden gevraagd om vacatures te publiceren, maar zonder veel resultaat. We hebben te horen gekregen dat, zelfs als er vacatures gepubliceerd worden, we sowieso dit kalenderjaar, 2023, niet meer op versterking moeten rekenen. Hoe dan ook blijven we ons maximaal inzetten voor de rechtzoekende, want ook in moeilijke tijden is kwaliteitsvolle dienstverlening aan de burger onze prioriteit."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni