Maandag liep het openbaar onderzoek voor de omgevingsvergunning van Brussels Airport ten einde. Er werden meer dan vierduizend digitale bezwaren ingediend. Hoogstwaarschijnlijk zal dat aantal nog stijgen, want de bezwaren per brief moeten nog behandeld worden. Dat bevestigt het Vlaams Departement Omgeving.
Al meer dan vierduizend bezwaren tegen omgevingsvergunning Brussels Airport
De huidige milieuvergunning van Brussels Airport voor de uitbating van de luchthaven vervalt in juli dit jaar. Daarom werd vorige zomer een aanvraag ingediend bij de Vlaamse overheid voor de hernieuwing van die vergunning.
Het openbaar onderzoek naar de omgevingsvergunning startte 10 december en liep tot en met 8 januari. Het precieze aantal bezwaren tegen het dossier is nog niet bekend, maar voorlopig staat de teller op vierduizend. Dat bevestigt Ann Heylens, woordvoerder van het Vlaams Departement Omgeving, aan BRUZZ.
“Dat cijfer heeft betrekking op de digitale bezwaren,” zegt Heylens. “De fysieke bewaren per brief moeten nog behandeld worden. Het totale aantal inspraakreacties dat is ingediend, zal pas eind deze week of begin volgende week duidelijk zijn.” Over de inhoud van de bezwaren kan de woordvoerder nog niet veel kwijt. “De inspraakreacties moeten eerst geïnventariseerd, verwerkt en geanalyseerd worden.”
Geluidsoverlast en uitstoot
In elk geval de Bond Beter Leefmilieu diende maandag een lijvig bezwaarschrift in, samen met andere milieuorganisaties en omwonenden van de luchthaven. “In totaal gaat het om een zestigtal bezwaren,” zegt beleidsmedewerker Jasper Wouters. Fundamenteel gaan hun bezwaren vooral over geluidsoverlast en uitstoot, thema’s waar Brussels Airport nog te weinig rekening mee houdt, aldus de bond.
Zo zou het milieueffectenrapport van Brussels Airport geen rekening houden met bepaalde vormen van emissie. “Er wordt ook heel hard gefocust op een uitbreiding van de luchthaven, terwijl er alternatieven voorhanden zijn om dat te vermijden. Bepaalde nachtvluchten kunnen bijvoorbeeld ook overdag gebeuren.”
Brussels Airport zou de vloot op termijn aanpassen naar toestellen die minder uitstoot veroorzaken, maar dat zou volgens Wouters slechts een beperkte impact hebben. “We stellen daarnaast vast dat de luchthaven vrijgesteld wordt van bepaalde inspanningen om de uitstoot te verminderen. Juridisch niet correct, lijkt ons,” besluit Wouters.
Aanpassingen
De federale ombudsdienst voor de luchthaven merkte enkele onregelmatigheden op in de aanvraag. In totaal gaat het om een lijst van twintig punten. “In de documenten wordt bijvoorbeeld baan 02/20 aangehaald, maar de benaming is sinds 2013 gewijzigd,” zegt persverantwoordelijke Martine Van Riel. “Dat deel kan dus als onontvankelijk beschouwd worden, aangezien de piste niet bestaat.”
De ombudsdienst vraagt ook garantie op een betere naleving van de omgevingsvergunning. “In het verleden werd die amper gehandhaafd en nam Brussels Airport geen maatregelen in geval van overtredingen,” legt Van Riel uit.
Of de luchthaven rekening zal houden houden met de opmerkingen van de ombudsdienst, is voorlopig nog af te wachten. “De bal ligt nu in het kamp van de Vlaamse overheid,” besluit Van Riel. Woordvoerder van het Vlaams Departement Heylens geeft alvast aan dat aanpassingen in de aanvraag zeker mogelijk zijn, indien de analye van de bezwaren daartoe aanleiding geeft.
Brussels Airport geeft voorlopig geen commentaar. “We wachten eerst de bevindingen van het Departement Omgeving af, alvorens we uitspraken kunnen doen,” klinkt het bij een woordvoerder.
Lees meer over: Milieu