De klimaatactivisten van Extinction Rebellion hebben meer dan 400 reclameborden en posters in bushokjes gekaapt in Brussel, Parijs, Londen en andere Europese steden. Zo willen ze "de valse reclame en het agressief lobbyen door Toyota en BMW" aan de kaak stellen. Dat meldt Extinction Rebellion in een persbericht. In Brussel werden zeven grote reclameborden en zeventig posters in bushokjes vervangen.
Extinction Rebellion kaapt 400 reclameposters en hekelt 'valse reclame' van Toyota en BMW
De autofabrikanten worden beschuldigd van greenwashing, het proces waarbij bedrijven of organisaties zich groener voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. "Ondanks ambitieuze marketingcampagnes om hun elektrische voertuigen te promoten, zijn de twee fabrikanten nog steeds grotendeels toegewijd aan de productie van voertuigen met verbrandingsmotor", klinkt het bij Extinction Rebellion.
Het Europese protest werd gecoördineerd om samen te vallen met het Autosalon, dat doorgaat van 14 tot 22 januari in Brussel. Beide fabrikanten zijn vertegenwoordigd op het Autosalon. De posters van de gekaapte reclameborden beelden "vervuilende modellen van Toyota en BMW, zoals de Toyota Land Cruiser en de BMW X5 en X7 SUV" af. Op een van de posters is "Add Driving Pleasure", een slogan van BMW, vervangen door "Add Climate Breakdown".
De actie vindt tevens plaats "op een moment dat het idee om reclame voor ecocidale goederen en diensten - net zoals met tabak - te verbieden, internationaal aan kracht wint", klinkt het. De activisten verwijzen naar een soortgelijke wetgeving die Ecolo-Groen voorgesteld heeft. Ze roepen regeringen op om "reclame voor producten die schadelijk zijn voor het milieu te reguleren en misleidende reclame door vervuilende bedrijven te verbieden".
Voor deze actie werkte Extinction Rebellion samen met Subvertisers International, een netwerk van groepen die actief zijn in de strijd tegen reclame, en Brandalism, een collectief van kunstenaars en activisten die zich verzetten tegen de macht, lobby en reclame van grote bedrijven.
Lees meer over: Brussel , Milieu , autosalon , extinction rebellion