0,3 procent van het Belgische wagenpark mag niet langer in Brussel rondrijden. Toch start het Gewest pas in februari met verwittigingen, en pas in oktober met boetes. Buitenlandse chauffeurs zullen de dans vaker kunnen ontspringen. Doordat de zone maar weinig zichtbaar is in het straatbeeld, zijn veel chauffeurs wellicht ook nog niet op de hoogte.
Lage-emissiezone: zeer traag van start
Om de lage-emissiezone aan te kondigen, heeft het Brussels Gewest 277 verkeersborden geplaatst. Toch worden bestuurders nog niet op alle grote invalswegen verwittigd. Bij de NAVO in Haren is dat wel het geval, merkte BRUZZ, maar op de snelweg richting Reyerscomplex bijvoorbeeld is nog geen bord te bespeuren.
Chauffeurs op zoek naar meer informatie kunnen wel terecht op de website lez.brussels. "Daarnaast loopt de communicatie ook via de Brusselse keuringscentra", meldt het kabinet van staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V).
"Voor elk gekeurd voertuig in Brussel zal de groene kaart een aanduiding krijgen of het voertuig voldoet aan de voorwaarden om de lage-emissiezone (LEZ) in te rijden, en de datum tot wanneer het voertuig er zonder problemen kan rondrijden. Binnenkort wordt ook een testmodule online beschikbaar waardoor gebruikers met enkele clicks kunnen achterhalen of hun voertuig de LEZ nog binnen mag."
Nog geen akkoorden met sommige buurlanden
In het begin zullen maar weinig chauffeurs de impact voelen. 'Maar’ 0,3 procent van het totale Belgische wagenpark mag in 2018 Brussel niet meer in, meldt het kabinet-Debaets. Die auto's rijden op diesel, dateren van voor 1997, en hebben geen euronorm of enkel euronorm 1. Meer informatie vind je hier.
Voor dit jaar zou het om in totaal 19.000 auto’s gaan - voor het merendeel zijn dat pendelaars die in Brussel werken. "De lage-emissiezone neemt een langzame, voorzichtige start", klinkt het bij de federatie van de automobielsector Febiac. Die schat dat 2.300 in Brussel ingeschreven oudere dieselwagens voortaan op stal moeten blijven.
Volgend jaar, meldt het kabinet-Debaets, gaat het door de progressief strengere regels over 63.000 Belgische dieselwagens. "Door de systematische uitrol en lagere uitstootgrens gaat het tegen 2025 over één derde van de 500.000 wagens die Brussel nu binnenrijden."
De lage-emissiezone geldt in principe voor wagens uit binnen- en buitenland. In de huidige fase gaat het echter voornamelijk om Belgische, Franse en Nederlandse chauffeurs. Met Frankrijk en Nederland heeft België immers akkoorden over de uitwisseling van gegevens, met Duitsland en Luxemburg bijvoorbeeld niet.
'Andere regels in elke stad'
"Het grootste nadeel van de lage-emissiezone is dat elke stad zijn eigen regels invoert", klinkt het bij Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac, die met Antwerpen vergelijkt. "Qua informatie naar de consument maakt dat het heel complex. En dat is niet zo prettig voor de consument (de bestuurder, red.)."
Febiac erkent dat de invoering naast het effect op de luchtkwaliteit tegelijk een opportuniteit is voor de sector, omdat een aantal autobezitters hun oudere wagens inruilen voor een wat nieuwere. "Daarom niet noodzakelijk nieuwe auto's. Een klant die met een auto van meer dan twintig jaar oud rijdt, stapt niet zo snel over naar een gloednieuwe wagen. Maar in elk geval geeft het een boost aan de tweedehandsmarkt."
Hoeveel automobilisten op 1 januari al tegen de lamp liepen, wil de Brusselse regering niet meedelen. Automobilisten in overtreding krijgen sowieso pas over een paar weken, wellicht ergens in februari, een verwittiging in de bus.
BRUZZ tv praatte met een automobiliste die vanwege de invoering van de lage-emissiezone haar oude auto verving door een nieuwer exemplaar. U kunt de reportage hier bekijken.
Lees meer over: Brussel , Milieu , Politiek , lage-emissiezone , diesel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.