De lage emissiezone mist in haar huidige vorm haar doel. Niet vandaag en niet binnen een paar jaar zal de lucht schoner zijn. "Zolang we auto's tussen de norm 'Euro 1' en 'Euro 5' blijven toelaten, zal er geen omwenteling zijn", stelt VUB-onderzoeker Nils Hooftman.
'Lage-emissiezones zijn nauwelijks effectief'
Om vorderingen te maken inzake schone lucht wordt in grootsteden met lage-emissiezones (LEZ) geëxperimenteerd. In Brussel werd die begin dit jaar ingevoerd, Antwerpen had de Belgische primeur in 2017.
Zo'n LEZ zorgt voor een trapsgewijze opkuis van auto's met vervuilende verbrandingsmotoren, vaak dieselwagens. "Maar in hun huidige vorm kennen lage-emissiezones nauwelijks effect", zegt onderzoeker Nils Hooftman (VUB-MOBI) in De Morgen.
Hooftman bestudeerde wetenschappelijk studiemateriaal over LEZ's in Europese steden. Fijnstof daalt tot 20 procent, zo blijkt, maar de uitstoot van stikstofdioxide kent geen significante daling bij passagiersvoertuigen, concludeert hij.
Stikstofdioxide is verantwoordelijk voor 37 procent van de schadelijke uitstoot, en kan ontstekingen, kortademigheid, astma en ook hart- en vaatziekten veroorzaken.
Geen omwenteling
Een verbetering de komende jaren verwacht Hooftman niet. SInds januari mogen motortypes 'Euro 0 en 'Euro 1' de Brusselse LEZ niet meer in. De komende jaren wordt de LEZ gestaag uitgebreid. Vanaf 2025 worden ook Euro 5'-wagens definitief uit de LEZ geweerd.
Maar volgens Hooftman is er tussen 'Euro 1' en 'Euro 5' nauwelijks een verschil. "Zolang we die auto's blijven toelaten zal er geen omwenteling plaatsvinden", zegt hij.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.