De inwoners van Sint-Pieters-Woluwe konden vorig jaar meer dan 26.000 vliegtuigen horen opstijgen of landen. In Haren, Evere en Schaarbeek waren dat er 19.000. Meer dan boven Wemmel of Grimbergen, maar nog een pak minder dan boven Diegem of Kortenberg. Een eerste, onafhankelijk kadaster van de vliegbewegingen rond Brussels Airport kan de discussie over geluidshinder weer aanwakkeren.
Sint-Pieters-Woluwe meest overvlogen Brusselse gemeente
Het kadaster is opgesteld door de ombudsman voor de luchthaven, Philippe Touwaide. Hij was het naar eigen zeggen beu dat er al twintig jaar – zo lang als hij zijn job doet – geen onafhankelijk rapport kwam over deze vliegbewegingen. “Ik heb het dan maar zelf gedaan op basis van officiële cijfers van de luchthaven,” vertelt hij. Zo’n rapport is nodig om objectief te kunnen discussiëren, vindt hij. “De gemeenten uit de noordrand beweren vaak dat zij de meest overvlogen zone zijn, zelfs tot in Vilvoorde. Als je nu kijkt naar de kaart met vluchten, zie je duidelijk dat dat niet zo is.”
Tussen 2018 en 2021 vlogen de meeste vluchten naar of van Brussels Airport boven de zones Diegem (tot 100.000 vluchten per jaar voor covid), Kortenberg (tot 80.000 vluchten per jaar), Sint-Pieters-Woluwe en Wezenbeek-Oppem (samen meer dan 50.000) en Huldenberg (meer dan 45.000 per jaar). De Brusselse zone Haren/Evere/Noord-Schaarbeek volgt op de vierde plaats. Voor corona stegen boven die gemeenten nog zo’n 45.000 vluchten per jaar op. Vorig jaar waren dat er nog altijd 19.000. Ter vergelijking, Sint-Pieters-Woluwe kon toen nog 26.000 vliegtuigen horen vliegen.
Ten noorden van Brussel liggen de aantallen iets lager. Wemmel en Grimbergen zagen allebei nog 13.000 vliegtuigen passeren in 2021, Meise maar 2.500 en Vilvoorde 4.000. “Eigenaardig genoeg is Zaventem-Dorp de minst overvlogen gemeente,” zegt ombudsman Touwaide. Daar zijn maar 97 vluchten geteld.
‘Geen ruzie’
De ombudsman benadrukt dat hij geen conflict wil uitlokken tussen de verschillende gemeenten. “Ik wil geen ruzie tussen wie het minst of meest overvlogen is,” zegt Touwaide, die geen heil ziet in een nieuw spreidingsplan. “Dat is nauwelijks een oplossing omdat in alle gemeenten rond de luchthaven is gebouwd. Er blijft nergens een echt dunbevolkte zone over,” zegt hij. “Daarom stel ik een lage-emissiezone voor.”
Naar analogie met de lage-emissiezone voor het Brussels wegverkeer pleit hij voor een verbod op verouderde vliegtuigen. De luidste en vervuilendste toestellen mogen de lucht dan niet meer in.
Burgemeester Benoît Cerexhe (Les Engagés) van Sint-Pieters-Woluwe reageert dat hij het voorbije jaar, sinds de heropstart van de luchtvaart na corona, enorm veel klachten van inwoners ontvangt. "Ik wacht nu op nieuw overleg met de federale en Brusselse regering, maar ik ben me ervan bewust dat een politieke oplossing moeilijk ligt," zegt Cerexhe. "Indien nodig, zal ik juridische actie ondernemen."
Federaal mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo) wil voorlopig niet reageren. "We werken verder," klinkt het.
Bekijk de twee plannen hieronder ter vergelijking:
Lees meer over: Brussel , Sint-Pieters-Woluwe , Milieu , Brussels Airport , spreidingsplan , geluidsoverlast vliegtuigen , Philippe Touwaide
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.