Het Schweitzerplein in Sint-Agatha-Berchem is in 2012 heringericht, maar zal in 2025 opnieuw moeten transformeren om plaats te bieden aan de nieuwe, langere trams.
10 jaar na herinrichting moet Schweitzerplein opnieuw aangepast voor langere trams
Tramlijn 19 is de afgelopen jaren steeds drukker geworden. MIVB bestelde daarom nieuwe trams, het model T4000. Ze hebben langere stellen en kunnen meer passagiers vervoeren. Maar de bestaande perrons zijn niet aangepast aan deze afmetingen. Dat schrijft La Capitale.
In 2025 wil MIVB de perrons tussen de haltes Hunderenveld en Schweitzer een upgrade geven. Met de aanpassingen zullen de perrons beter toegankelijk worden. Maar ook de rails worden vervangen tussen de vier haltes (Hunderenveld, Azuur, Vereman en Schweitzer) op de Koning Albertlaan.
“De werken zijn voorzien vanaf 2025, maar eerst moeten we nog de bouwvergunningen binnenhalen”, vertelt MIVB-woordvoerder An Van hamme aan BRUZZ. Of deze renovatie niet al in 2012 had kunnen gebeuren? Dat blijkt van niet. “Er was nog geen sprake van de nieuwe T4000, en deze werken waren dus nog niet aan de orde in 2012.”
Thibault Wauthier (Ecolo), schepen van Mobiliteit in Sint-Agatha-Berchem, zegt in La Capitale dat het plein na de heraanleg niet echt duidelijk is voor auto’s en fietsers. “De verkeerslichten zijn slecht gefaseerd, de witte lijnen in alle richtingen zijn verwarrend en ook het straatmeubilair is "koud" en zet niet aan om er te stoppen.” De werken zijn volgens de schepen een gelegenheid om de verkeersstromen te herzien.
Er zijn twee fasen gepland: de eerste, vóór 2025, is een fase van studie, burgeroverleg en aanvragen van vergunningen. De tweede fase betreft de uitvoering van de werken tijdens of na 2025.
Lees meer over: Sint-Agatha-Berchem , Mobiliteit , heraanleg Schweitzerplein , Schweitzerplein , nieuwe trams , MIVB , T4000 , renovatie