De Léon Theodorstraat in Jette wordt volledig heringericht. Daardoor zullen de meeste parkeerplaatsen verdwijnen en de leveringsplaatsen verplaatst worden. Daar zijn sommige buurtwoners niet blij mee. Een petitie tegen het project verzamelde al meer dan 1.200 handtekeningen. "De huidige leveringszones zijn niet conform de regels", reageert de gemeente.
1.200 handtekeningen tegen herinrichting Léon Theodorstraat
De Léon Theodorstraat in Jette, waar tram 19 rijdt, wordt volledig heringericht tussen het Koningin Astridplein en het station van Jette. De MIVB diende daarvoor een vergunningsaanvraag in. Tot eind vorige maand liep een openbaar onderzoek naar de plannen. Op vrijdag 8 oktober komt de overlegcommissie samen om een beslissing te nemen. De werkzaamheden van nutsbedrijven zoals Sibelga en Vivaqua zouden in 2022 plaatvinden. In 2023 volgen de werken van MIVB.
Concreet wil de MIVB de tramsporen en de haltes vernieuwen. Daarnaast zouden de trottoirs en wegen worden hersteld en 46 bomen worden aangeplant. Van de 75 parkeerplaatsen zouden er daardoor nog 5 overblijven. De leveringszones worden geschrapt. Volgens sommige buurtbewoners zal dat voor problemen zorgen.
Laad- en loszones
"Dit is nu al een erg drukke straat," zegt Marc Degryse, voormalige uitbater van de Maxiprint-drukkerij in de Léon Theodorstraat en een van de initiatiefnemers van de petitie. "Het is ongelooflijk hoeveel vrachtwagens en camionettes hier dagelijks moeten leveren."
Als oplossing zal de gemeente in enkele zijstraten zes leveringszones voorzien. Volgens Degryse is dat geen goed idee. "De chauffeurs moeten vaak zware paletten met goederen leveren. Ze moeten dus echt in de straat zelf kunnen lossen." Degryse voorspelt dat de leveranciers gewoon op straat zelf zullen stilstaan om te lossen. "Ze zullen dan moeten doorrijden om de tram te laten passeren om daarna terug te keren en de rest van de levering te lossen."
Schepen van Stadsaanleg Bernard Van Nuffel (Ecolo-Groen) is het niet eens met de kritiek van Degryse, en zegt bovendien dat hij en zijn collega's van in het begin betrokken zijn bij de heraanleg. "De huidige leveringszones zijn niet meer conform de regels", zegt de schepen. "Volgens de huidige stedenbouwkundige regels moeten we de trottoirs verbreden. Dan is er geen ruimte meer voor leveringsplaatsen of parkeerplaatsen én een tramspoor. We kunnen niet iedereen tevreden houden."
Van Nuffel stelt verder dat de handelaars er qua laad- en losruimte eigenlijk zelfs op vooruitgaan: "Er komt 66 vierkante meter meer dan er nu is. Alle trottoirs worden daarnaast gelijkgemaakt, zodat het gemakkelijker is om er met karretjes of steekwagentjes te passeren."
Geen vlotte doorgang voor tram
Degryse is echter niet tevreden. Hij voorziet problemen voor mensen die minder mobiel zijn. "Hier woont een persoon met een beperking. Elke dag komt een camionette die vrouw ophalen en terugbrengen. Dat duurt wel een tijdje. De tram zal dan ook telkens moeten wachten." Degryse verwacht daarnaast ook problemen als mensen verhuizen of verbouwen.
Vrijdag 8 oktober wordt een beslissing genomen. Daar kunnen enkele buurtbewoners ook opmerkingen geven. Buurtbewoners verzamelden met een petitie 1.200 handtekeningen tegen het project. "Ik wil gewoon dat ze beseffen dat dit heel moeilijk zal worden voor veel bewoners, handelaars en leveranciers", zegt Degryse. "Ik hoop dat ze toch nog iets kunnen veranderen." Van Nuffel reageert dat er ook rekening gehouden moet worden met de 2.000 mensen die dagelijks te voet passeren bij de tramhalte: "Dat zijn ook bezoekers van de straat en klanten die respect verdienen."
Lees meer over: Jette , Mobiliteit , Léon Théodorlaan , tram 19 , petitie