Vlaams minister Ben Weyts, bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken, investeert 2 miljoen euro in de opwaardering van het bestaande jaagpad langs het kanaal Brussel-Charleroi tussen Halle en Brussel tot een volwaardige fietssnelweg.
2 miljoen euro voor 'missing links' fietssnelweg Halle-Brussel
Het jaagpad wordt verbreed tot 4 meter en de betonnen verharding vervangen door het voor fietsers comfortabelere asfalt. De werken gaan deze zomer van start en moeten tegen eind 2020 afgerond zijn.
Het jaagpad langs het kanaal Brussel-Charleroi was met 245.220 fietsers in 2018 een van de populairste fietstrajecten in de Vlaamse rand rond Brussel. Er is volgens de minister echter nog heel wat werk aan de winkel wegens de vele 'missing links' zoals ontbrekende stukken fietspad of plaatsen waar je niet verder kan fietsen zoals aan een drukke weg.
Fases
In een eerste fase wordt vanaf juli het traject tussen de sluis van Lot en de sluis van Ruisbroek aangepakt. Om de werken zo snel mogelijk te laten vorderen, zal er worden doorgewerkt tijdens het bouwverlof.
De tweede fase richt zich vanaf juli op het traject tussen de sluis van Lot en de Waterloobrug. De derde en vierde fase staan gepland voor het voorjaar van 2020 en hebben betrekking op het traject tussen Ruisbroek en de Drie Fonteinenstraat in Drogenbos.
Verbreding kanaal
De kosten worden gedragen door waterbeheerder De Vlaamse Waterweg (800.000 euro) en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (800.000 euro). Daarnaast investeren de gemeentebesturen van Halle, Beersel, Drogenbos en Sint-Pieters-Leeuw in de verlichting van de fietssnelweg. De provincie Vlaams-Brabant past het resterende deel bij.
In het kader van deze werken wordt op de meeste plaatsen het jaagpad ook opgeschoven om te anticiperen op de plannen om in de toekomst het kanaal Brussel-Charleroi te verbreden om het ook toegankelijk te maken voor schepen tot 1.350 ton. Terwijl de fietssnelweg personenwagens uit het verkeer wil halen, is deze maatregel bedoeld om hetzelfde te doen met vrachtwagens.
Lees meer over: Mobiliteit , fietssnelweg , Ben Weyts , fietspad
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.