Tegen eind 2020 zouden er op de Louizalaan zo'n 300 extra elektrische laadpalen beschikbaar moeten zijn. Daarvoor zorgt 'Electric Avenue', een samenwerking tussen verschillende privébedrijven die de handen in elkaar slaan voor duurzaam verkeer.
300 nieuwe laadpalen langs Louizalaan
Het collaboratieve project 'Electric Avenue' wil ervoor zorgen dat privébedrijven op hun terrein laadpalen kunnen voorzien. Er werd gekozen voor de Louizalaan omdat deze gemengd gebruikt wordt voor handel-, woon- en werkverkeer met een hoge dichtheid en bereikbaarheid. Daardoor kunnen de palen intensief gebruikt worden.
Het project won de 'Climat City Challenge 303030'-wedstrijd. Die werd opgezet door een reeks Brusselse bedrijven die zich ertoe verbinden om tegen 2030 30% minder uit te stoten, in samenwerking met 30 partners.
Het 'Electric Avenue'-project zal worden uitgevoerd door BePark in samenwerking met Sibelga, Engie en Febiac. Het project belooft op de Louizalaan een capaciteit van 45.000 herlaadbeurten per maand te garanderen.
Toegankelijk en overal toepasbaar
Met dit project hebben de partners van “Electric Avenue” een financiering van 5000 euro gewonnen. Het geld zal gebruikt worden om de beschikbare oplaadpalen aan te duiden, toegang te krijgen tot de parkeergarage en te betalen volgens gebruik.
Volgens Julien Vandeleene, CEO van BePark en coördinator van het project is "het doel is om de toegang tot en het gebruik van deze laadpunten in private parkings voor alle gebruikers van elektrische voertuigen te vergemakkelijken."
Het project won de prijs volgens de jury omdat het een model biedt dat heel gemakkelijk toepasbaar is over Brussel en bijdraagt aan de ecologische doelstellingen van de City Climate Challenge.
Lees meer over: Mobiliteit , laadpaal , electric avenue
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.