Ook Parijs voert sinds deze week een maximumsnelheid van 30 km/u in op bijna alle straten. In Brussel oogt de balans na zes maanden alvast positief: er zijn minder zware ongevallen, de reistijden zijn niet langer en de snelheid daalde gevoelig, ook waar de maximumlimiet niét veranderde.
6 maanden Stad 30: minder ongevallen, lagere snelheid, even lange reistijd
Steeds meer steden schakelen over op een maximumsnelheid van 30 km/u. Een reeks Franse steden (Grenoble, Nantes, Rennes,...) deed het Brussel al voor en sinds deze week is het ook aan de Franse hoofdstad Parijs. En volgend jaar wil ook Amsterdam, dat expliciet naar de inspiratie uit Brussel verwijst, naar een veralgemeende zone 30.
Dat zo’n maatregel zin heeft, tonen de tussentijdse cijfers over het verkeer in die Stad 30, zoals het concept in Brussel werd gedoopt.
Minder zware ongevallen
Zo blijkt het aantal ongevallen sinds de invoering van de algemene snelheidsbeperking (op 85 procent van het grondgebied) fors te dalen. In de eerste helft van 2021 waren dat er in Brussel 1.550, terwijl het gemiddelde van de periode 2016-2020 1826 bedroeg, goed voor een daling met 15 procent.
Een correcte vergelijking maken blijft wel lastig in tijden van Covid. Tegenover 2020 (toen er een forse lockdown was) steeg het aantal ongevallen immers wel degelijk. En het verkeersniveau is vandaag nog steeds niet helemaal op het niveau van voor de coronacrisis.
Voor de zware ongevallen (met doden of zwaargewonden) zijn de cijfers dan weer wél eenduidig. In de eerste helft van dit jaar waren dat er welgeteld 61. Sinds 2016 waren dat er nog nooit zo weinig, ook niet in het lockdownvoorjaar van 2020, toen er nog steeds 80 werden geteld.
Trager rijden, even snel aankomen
Dat automobilisten minder snel gaan rijden als er een algemene snelheidsbeperking komt, lijkt niet meer dan logisch. Uit de tellingen van de LIDAR-camera’s blijkt echter dat dat fenomeen zich evengoed voordoet op plekken waar de snelheid gewoon dezelfde bleef.
Zo gaat het vandaag 9 procent trager op plaatsen waar de limiet vroeger ook al 30 km/u was. Op plaatsen waar 50 vandaag nog steeds mag, rijden auto’s 7 procent trager.
"Stad 30 werkt. Net daarom wordt het model ook in Parijs en Amsterdam ingevoerd."
Gegevens van gewestadministratie Brussel Mobiliteit tonen tegelijk hoe de reistijden niet langer worden, laat minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt (Groen) nog weten. Dat kan erop wijzen dat er minder hectisch wordt gereden, met minder accelaratie- en remfases.
Om de snelheden in de toekomst nog beter te controleren komen er ook 11 flitspalen en een trajectcontrole bij: vijf vaste flitspalen en een trajectcontrole in de politiezone West en nog eens zes flitspalen in de zone Zuid. De trajectcontrole komt op de Gentsesteenweg in Sint-Agatha-Berchem.
Minder lawaai
Metingen van Leefmilieu Brussel suggereren ook dat de geluidsoverlast gevoelig gedaald is. Data van de de Waversesteenweg en de Havenlaan geven een vermindering van het lawaai met bijna de helft aan.
De cijfers tonen volgens Van den Brandt dat de Stad 30 werkt. “Net daarom wordt het model ook in Parijs en Amsterdam ingevoerd. Ongevallen aan een lagere snelheid eisen een minder hoge tol. Dat weten we, en dat zien we nu ook in de cijfers. Een kleine inspanning van bestuurders zorgt voor gewonnen levens en bespaarde miserie, dag na dag.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Stad 30 , algemene zone 30 , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.