De raad van bestuur van de MIVB keurde een bestelling goed van 70 gelede elektrische bussen van het merk EvoBus. De levering van deze nieuwe voertuigen is voorzien vanaf januari 2024.
70 nieuwe elektrische bussen op het MIVB-net vanaf 2024
Elke dag rijden er zo'n 860 bussen door de straten van Brussel, maar binnenkort zal een groot deel hiervan geen fossiele brandstoffen meer gebruiken. 70 nieuwe elektrische voertuigen zullen namelijk 50 Euro 5-dieselbussen vervangen die in 2025 niet meer in Brussel zullen kunnen rijden, en daarnaast de MIVB-busvloot uitbreiden met zo’n 2.000 extra plaatsen.
De toestellen worden besteld bij Evobus, de busdivisie van het Duitse Daimler Truck. De Vlaamse busbouwers VDL Bus Roeselare en Van Hool waren ook kandidaat voor de bestelling, maar grepen er dus naast.
Mijlpaal
Momenteel rijden er al zo’n 37 volledig elektrische voertuigen door Brussel, maar met deze nieuwe aankoop schakelt de MIVB een versnelling hoger. CEO Brieuc de Meeûs spreekt van een “belangrijke mijlpaal in de overgang naar de volledige elektrificatie van de busvloot (die voor 2035 gepland staat, red.) en naar de verbetering van het comfort van de reizigers”.
De eerste bus van de nieuwe bestelling wordt al in januari 2024 geleverd. In de eerste fase wordt het voertuig dan wel nog getest en gebruikt om de chauffeurs van de MIVB op te leiden. Deze fase biedt de MIVB ook de gelegenheid om eventuele wensen voor aanpassingen kenbaar te maken aan Evobus voordat de rest van de bestelling wordt geleverd en in gebruik wordt genomen. De aankoop van de bussen wordt gefinancierd via een lening van de Europese Investeringsbank aan de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Stelplaatsen
Omdat de bussen van het type "opportunity charging" zijn, wat betekent dat hun batterijen ’s nachts opladen en overdag aan de eindpunten, moeten ook de stelplaatsen aangepast worden en zijn er laadpalen op het netwerk nodig. Recent kreeg de MIVB al de plannings- en milieuvergunningen voor de bouw van een nieuwe busremise aan de Tyraslaan, naast de bestaande "Marly"-site. "Marly II" wordt de eerste MIVB-remise die volledig voor elektrische bussen is ontworpen.
Daarnaast worden ook de eindpunten van de lijnen waar de nieuwe bussen zullen worden ingezet, aangepast. In 2022 kreeg de MIVB een bouwvergunning voor de aanleg van elektrische eindpunten aan Moortebeek, Westland Shopping en Pannenhuis. De eerste aanpassingswerken zijn gepland voor begin volgend jaar. De MIVB bereidt ook de elektrificatie voor van de haltes aan Simonis, Beekkant en Centraal Station.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , elektrische bus