Het plan van het Brussels gewest om het einde van de A12 om te vormen tot een stadsboulevard is naar achteren geschoven. Eerst willen het Gewest en de Stad Brussel de Van Praetlaan en de Vuurkruisenlaan aanpakken.
A12 wordt voorlopig geen stadsboulevard
Het openbaar onderzoek over de heraanleg van deze twee lanen begint woensdag. Het project is vrij ingrijpend. De Van Praetlaan, die het kruispunt Dikke Linde verbindt met de Van Praetbrug, is nu een éénrichtingsweg met drie rijstroken waarlangs automobilisten Brussel binnenrijden. Als de vergunning wordt afgeleverd, zal zowel het verkeer naar als van Brussel over deze laan rijden, telkens slechts op één baan.
Op de Vuurkruisenlaan, de parallelle weg waarlangs de auto’s nu op twee vakken de stad uit rijden, wordt het autoverkeer geschrapt. Alleen de ventweg zal nog toegankelijk zijn voor lokaal verkeer.
Door deze herinrichting komt er behoorlijk wat ruimte vrij. “Die vrijgekomen plek gaat naar meer groen, naar een fietsweg en naar infrastructuur voor de nieuwe tram 10 naar Heembeek,” aldus het kabinet van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Elke Van den Brandt (Groen).
Fasering
Eind november presenteerde de minister een nog veel uitgebreider project met daarin ook de herinrichting van het einde van de A12, vanaf de Ring. De autoweg, nu drie rijstroken richting Brussel en drie richting Antwerpen, zou omgevormd worden tot een stadsboulevard met twee rijstroken in elke richting.
Het project oogstte flink wat kritiek, onder meer van staatssecretaris Pascal Smet, bevoegd voor Stedenbouw (One.Brussels-Vooruit). Hij betreurde dat de door hem gewenste overstapparking aan Esplanade niet in de plannen zat en vond dat de herinrichting van de al door groen omgeven A12 niet prioritair was.
Nu is dus beslist om het project te faseren. De heraanleg van de Van Praetlaan en de Vuurkruisenlaan vormt de eerste fase.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.