De MIVB zag het aantal tramongevallen in 2020 voor het vijfde jaar op rij dalen. De coronacrisis zorgde ervoor dat die daling nog groter was dan in vorige jaren, doordat het aantal afgelegde kilometers met de tram daalde en er minder verkeer was. De MIVB vraagt weggebruikers om in de herfstperiode nog aandachtiger te zijn
Aantal tramongevallen daalde in Brussel voor vijfde jaar op rij
Het aantal verkeersongevallen waarbij een tram van de MIVB betrokken was, daalde met dertig procent tussen 2019 en 2020. Een daling die al sinds 2016 is ingezet. De coronacrisis droeg nog bij aan die daling, doordat het aantal afgelegde kilometers in 2020 met 7,76 procent daalde ten opzichte van 2019. Ongevalvrij was de tram nog niet. In 2020 waren er 27 ongevallen waarbij een tram en voetgangers betrokken waren en 19 aanrijdingen met fietsers.
De MIVB zet haar bewustmakingscampagnes intussen voort. Zeker nu aan het begin van de herfst de sporen gladder zijn door vallende bladeren en trams dus moeilijker remmen. Een tram die 40 km/u rijdt, heeft 40 meter nodig om te stoppen. Nu de mensen opnieuw meer buiten komen in de stad, is er de bijkomende risicofactor dat zij opnieuw moeten wennen aan de aanwezigheid van meer verkeer en trams.
"De tram heeft voorrang om technische en veiligheidsredenen, aangezien deze niet zo snel kan stoppen als een voertuig op banden. Daarom is het belangrijk dat fietsers opzij gaan als er een tram aankomt en dat voetgangers de verkeerslichten respecteren", zegt Amal Kammachi, risk & safety manager bij de tram.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , botsing trams , tramongeval , MIVB