20190320 ZOOM Fietser BRUZZ ACTUA 1654

| Het aandeel fietsende pendelaars neemt sterk toe.

Auto verliest terrein in Brussels woon-werkverkeer

TDN
© BRUZZ
21/03/2019

Belgen gebruiken nog steeds het vaakst de wagen om te pendelen van en naar het werk. Voor verplaatsingen van en naar Brussel verliest koning Auto wel veel terrein ten voordele van de trein of het openbaar vervoer. Ook de fiets kent een steile opmars.

Er beweegt wat, zo blijkt uit een driejaarlijkse enquête van de FOD Mobiliteit over het woon-werkverkeer in België. Daar berichtten de kranten Le Soir en De Standaard donderdag over. De resultaten gaan over het jaar 2017.

De auto blijft heer en meester in het woon-werkverkeer in België. Het nationale aandeel van mensen die de wagen naar hun werk nemen bedraagt 65 procent, dat is net iets minder dan twaalf jaar geleden (66,8 procent). Voor Vlaamse (67,6 procent) en Waalse (83,3 procent) bedrijven blijft de auto onmisbaar.

Fiets en OV in de lift

De Brusselse realiteit ziet er heel anders uit. In 2005 maakte 45,1 procent de verplaatsing nog met de wagen, maar twaalf jaar later is dat aandeel geslonken tot 36,2 procent. Koning Auto wordt zelfs ei zo na ingehaald door de trein (34 procent), die stagneert ten opzichte van drie jaar geleden.

Om naar Brussel te komen zit het openbaar vervoer (19,1 procent tegenover 15 procent in 2005) in de lift. Maar vooral de fiets kent een exponentiële toename, van 1,2 procent naar 4,4 procent op twaalf jaar tijd. Hoewel het aantal meer dan verdrievoudigd is (+259 procent), blijft het nog ver onder het Vlaamse percentage (17 procent). De stijging van het fietsgebruik ging niet ten koste van het te voet gaan (3,5 procent), dat zelf ook toeneemt.

Korte afstanden

Nog enkele opvallende resultaten. Sinds de eerste enquête in 2005 nam het carpoolen steeds af en dit in alle gewesten. Het aandeel richting Brussel bedraagt nog slechts 1,4 procent. De afstand naar het werk is voor een Brusselaar het kortst en bedraagt gemiddeld 4,3 kilometer. Het Belgische gemiddelde is 15,5 kilometer.

De FOD Mobiliteit merkt op dat een daling van het autopercentage niet noodzakelijk een daling van het aantal files inhoudt, aangezien het aantal werknemers in dezelfde periode gestegen is.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Samenleving , woon-werkverkeer , FOD Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni