Infrabel Academy François Bellot Didier Gosuin

| Ontslagnemend federaal mobiliteitsminister François Bellot (MR) (links), hier in gesprek met gewestminister van Financiën Didier Gosuin (Défi), volgt de redenering van MIVB-topman Brieuc de Meeûs om de openbaar vervoersmaatschappij naar het spoor te halen niet.

Bellot loopt niet warm voor MIVB op spoornet NMBS

© Belga
02/02/2019

Ontslagnemend minister van Mobiliteit François Bellot (MR) gelooft niet in de plannen van MIVB-topman Brieuc de Meeûs om ook op het spoor actief te worden. Dat Brusselse trams binnen enkele jaren het spoor zouden gebruiken, is niet realistisch, klinkt het op zijn kabinet. Dat zou neerkomen op het verdedigen van de regionalisering van het spoor, voegt hij daar aan toe. Zijn collega op het Vlaamse niveau Ben Weyts (N-VA) juicht de denkpiste wel toe.

De MIVB-topman reageerde in De Tijd op een scenario van de Franstalige groenen. "Als in 2023 de Europese spoormarkt opengaat, komen er rijpaden in de aanbieding in het Brussels Gewest. Waarom zou de MIVB dan ook geen diensten op het spoor aanbieden? Ons doel is mensen te vervoeren, op welke manier is van geen tel", aldus Brieuc de Meeûs.

Bellot: 'Tegen regionalisering van het spoor'

Maar Bellot wijst op de eigenheid van het spoor in Brussel, dat in feite als een soort rotonde dient zodat het treinverkeer vanuit de provincies naar de hoofdstad geraakt en de Brusselaars zich in eigen gewest kunnen verplaatsen via het dertigtal stations van het S-net. Het laat de reiziger ook toe de stad te doorkruisen om bijvoorbeeld naar Gent, Luik of Oostende te reizen, klinkt het ook.

"Trams over de Brusselse treinsporen sturen, zou hetzelfde zijn als wagens die permanent op een rondpunt rijden, zonder dat te verlaten. Dat komt bijgevolg neer op het splitsen van het net in drie: een Brussels, een Vlaams en een Waals", zegt Bellot. Het idee van de MIVB-topman komt voor de mobiliteitsminister neer op het verdedigen van de regionalisering van het spoor, zo besluit hij.

"Is het dat wel wat men wil, als je het verlies aan operationele efficiëntie ziet die volgde op de splitsing van de eengemaakte NMBS In drie takken? ". De NMBS wil zich op dit moment niet mengen in de discussie. "Het is aan de vier mobiliteitsministers om tot een gezamenlijk standpunt te komen", klinkt het bij het bedrijf.

Weyts: 'NMBS-monopolie durven in vraag stellen'

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) begrijpt de hersenkronkel van de Meeûs wel. Weyts pleit voor Vlaams zeggenschap over het spoor, zodat er een Vlaams vervoersbedrijf komt en hij het aanbod kan afstemmen op de trein.

"Ik trek hun logica graag door. Als we in Vlaanderen zeggenschap krijgen over het spoor, dan kunnen we ons huidig vervoeraanbod van bussen en trams ten minste eens afstemmen met het treinaanbod. De trein moet immers altijd de ruggengraat vormen van een omvattend en doeltreffend openbaar vervoer."

Weyts wil zo tot één Vlaams vervoersbedrijf komen, met één ticketformule en één abonnement voor trein, tram en bus, zoals bijvoorbeeld in Londen het geval is. "Voeg daar nog deelfietsen, deelauto's en zelfs taxi's aan toe en dán heb je een doeltreffend en innovatief antwoord op de klimaatuitdaging. Met een abonnement dat je voor zowel korte als lange afstanden snel en efficiënt van deur tot deur brengt, kan je mensen echt verleiden om de auto vaker te laten staan."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , François Bellot , Brieuc de Meeûs , Ben Weyts , MIVB , NMBS

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni