| Vorige week viel er aan de geïmproviseerde spoorwegbrug in Sint-Agatha-Berchem nog een dode.

Binnen 5 jaar alle Brusselse overwegen dicht

TD
© BRUZZ
21/09/2018

Binnen 5 jaar moeten alle Brusselse spoorwegoverwegen dicht. Spoorwegbeheerder Infrabel heeft daarvoor de vergunningsvragen ingediend. Ten laatste in 2023 kan je niet meer bovengronds over de sporen in Brussel.

Op dit moment kun je nog op vijf plaatsen over de sporen in Brussel. Die oversteekplaatsen moeten allemaal dicht om de veiligheid te verhogen. Vorige week nog viel er in de Nestor Martinstraat in Sint-Agatha-Berchem een dodelijk slachtoffer aan de spoorwegovergang, dat schrijft de krant De Standaard.

2021

Spoorwegbeheerder Infrabel heeft de vergunningsaanvragen ingediend om de vijf overgangen te sluiten. "Drie van de vijf dossiers zijn relatief gemakkelijk. Het plan is om de overweg te sluiten en te vervangen door een fiets- en voetgangerstunnel," zegt Frédéric Petit van Infrabel. Tegen 2021 moeten die werken klaar zijn. Het gaat om de Bosstraat in Ganshoren, de Kleine Annastraat in Jette en de Kasteeldreef.

'Voorzichtige timing'

Voor de twee andere overwegen, aan de Vandervekenstraat in Ganshoren en de Nestor Martinstraat in Sint-Agatha-Berchem, zijn ingrijpendere werken nodig. Infrabel wil er wegtunnels aanleggen, zodat het autoverkeer onder de sporen kan. "Spoorwegovergangen sluiten is niet altijd een eenvoudig verhaal. We mikken hier zeer voorzichtig op een timing van 2021-2023," klinkt het.

Nieuwe brug

Wat met de geïmproviseerde spoorwegbrug aan het station van Sint-Agatha-Berchem? De overweg werd daar in 2015 gesloten en sindsdien moeten mensen via een metalen staketsel de sporen over. Met alle ongemak van dien.

De nieuwe brug ligt klaar. Op de tekentafel. Want het is nog steeds wachten op een vergunning. Tegen 2021 moet het nieuwe ontwerp gebruiksklaar zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni