Na vier levensgevaarlijke pogingen van mensen om 's nachts onderdak te zoeken in een gesloten metrostation, is beslist om de rolluiken op strategische plekken vervroegd te vervangen. "De nieuwe rolluiken zijn van een ander type dat niet te forceren is," klinkt het bij de MIVB.
Brussel Mobiliteit vervangt rolluiken van metrostations: 'Niet meer te forceren'
De maatregel volgt niet lang nadat begin juni een man is overleden die klem kwam te zitten in een rolluik. De man probeerde naar binnen te gaan, maar vond daarbij de dood. Het is het vierde incident met rolluiken in Brusselse metrostations sinds maart en het eerste met dodelijke afloop.
Er waren zo'n tweehonderd rolluiken van het type waarmee de ongelukken zijn gebeurd in het Brussels Gewest. De MIVB en Brussel Mobiliteit werken al langer aan de vervanging van het de rolluiken met het oude model. Volgens MIVB-woordvoerder Guy Sablon zijn er nu zo'n veertig rolluiken vervangen.
Naar aanleiding van de verschillende ongevallen verandert Brussel Mobiliteit de strategie voor de vervanging van de rolluiken. "Gezien de toename van het aantal incidenten willen we planmatiger te werk gaan en niet enkel defecte rolluiken vervangen, maar ook de rolluiken vervangen op de plekken waar incidenten plaatsvinden," licht woordvoerster Inge Paemen toe aan BRUZZ.
Tussen de lamellen
De incidenten vonden plaats in de metrostations Rogier, Hallepoort, Naamsepoort en Sint-Gillis Voorplein. Het lijkt erop dat mensen binnen onderdak zochten en met een trucje de rolluiken wilden open laten gaan, waarbij ze tussen de lamellen kruipen. "De nieuwe rolluiken zijn van een ander type dat niet te forceren is," laat MIVB-woordvoerder Guy Sablon weten.
Tien rolluiken op risicovolle plaatsen zullen op een jaar vervangen worden. "Voor deze vernieuwing heeft Brussel Mobiliteit een meerjarenplan opgesteld en daar ook het personeel en de financiële middelen voor uitgetrokken," zegt Paemen.
Momenteel bekijkt Brussel Mobiliteit of het renovatieplan uitgebreid moet worden. Daarvoor zal eerst de Brusselse regering groen licht moeten geven. "Om het proces te versnellen, zullen bijkomende financiële middelen en vooral personeelsleden nodig zijn," aldus Paemen nog.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB