Vanaf september zal de Stad Brussel twee ‘scancars’ inzetten om parkeerfraude sneller op te sporen. Met behulp van camera’s kan een scanauto tot 2.000 nummerplaten registeren per uur, veel sneller dan de gemiddelde parkeerwachter. De scancar kijkt niet naar auto's die geparkeerd staan op plaatsen waar dat niet toegelaten is.
Brussel-Stad zet ‘scancar’ in tegen parkeerfraude
Een scancar is een wagen die met behulp van tien camera’s tot 2.000 nummerplaten kan registreren per uur. Vanaf september zullen twee elektrische scanwagens door de straten van Brussel-Stad rondrijden, laat schepen van Economische Zaken Marion Lemesre (MR) weten.
Die scanauto’s zullen geparkeerde wagens controleren in zowel betalende zones als in de blauwe zones. In de betalende zones zal de scancar nummerplaten registreren en nagaan of een wagen een vrijstellingskaart of een parkeerticket heeft.
Parkeerschijf
In de blauwe zones zullen de scancars nagaan of een voertuig langer dan twee uur op dezelfde plek geparkeerd staat. De scanauto zal daarvoor gebruikmaken van foto’s en gps-coördinaten. “Op die manier wordt harder opgetreden tegen zij die fraude plegen met parkeerschijven door om de twee uur het startuur te verschuiven zonder het voertuig te verplaatsen”, klinkt het in een persbericht.
Wat de scancar niet kan controleren, is of een voertuig geparkeerd staat op een plek waar dat niet toegelaten is. "Dat is de bevoegdheid van de politie", zegt Stefanie Ha, kabinetsmedewerker van Lemesre, aan Bruzz. "De bestuurder van de scancar zal enkel de wagen besturen en de camera's aan- en uitzetten."
In een testfase zal een testvoertuig rondrijden tot september. De gemeente Schaarbeek nam twee jaar geleden al een scancar in gebruik.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , scancar , foutparkeren , parkeerbeleid , parkeerfraude
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.