De oprichters van Pick Me Up, Joël (rechts) en Michaël, zijn zelf al jaren chauffeur in Brussel en kennen de sector naar eigen zeggen door en door.

Brusselaars lanceren lokale versie van Uber

Mathias Declercq
© BRUZZ
14/02/2018

Pick Me Up: dat moet het lokale alternatief worden voor de internationale vervoersdienst Uber in Brussel. Het platform ging begin dit jaar van start en telt naar eigen zeggen al een honderdtal chauffeurs. “Wij staan voor een grotere kwaliteit op het vlak van wagens en chauffeurs, maar dan toegankelijker en even goedkoop als Uber.”

De naam Pick Me Up zal sommigen bekend in de oren klinken. Al in 2014 kondigde een gelijknamig vervoersplatform haar komst aan naar onze hoofdstad, na een succesvolle opstart in Antwerpen en Gent. Maar van het toenmalige Pick Me Up is vandaag geen sprake meer, en dus kunnen twee Brusselaars die naam zonder problemen gebruiken voor hun nieuw initiatief.

“Dat die naam al eens bestaan heeft, is puur toeval”, zegt drijvende kracht Joël Marabito aan BRUZZ. Hij is, net zoals zijn mede-oprichter Michaël, zelf al lang chauffeur en kent de Brusselse sector door en door. En die sector kan gerust wat concurrentie gebruiken als het op alternatieve vervoersdiensten aankomt, volgens Marabito. “In Parijs wemelt het van de vervoersplatformen. Maar in Brussel is, met enkel Uber en het minder gekende Heetch, nog een grote markt voor initiatieven als de onze.”

Geen nood aan kredietkaart

En dus zag Pick Me Up begin dit jaar het levenslicht. Het platform werkt volgens dezelfde principes als Uber: via een applicatie bestel je een chauffeur in de buurt en krijg je meteen een indicatie van de prijs van je rit. En ook bij Pick Me Up kan je, naast een 'gewone' wagen, ook voor een luxueuzere versie en zelfs een busje voor meer personen kiezen.

Pick Me Up

Ook bij Pick Me Up verloopt alles via de app, al kan je ook cash betalen na de rit.

Toch zijn er ook verschillen: waar bij Uber de betaling automatisch via een kredietkaart verloopt, kan je via Pick Me Up desgewenst ook cash of met bankkaart betalen op het einde van je rit. Zo wil het platform nog laagdrempeliger worden dan zijn Amerikaanse concurrent, zonder evenwel te moeten onderdoen voor de prijs of voor de service van een gemiddelde rit met Uber. “We besteden bijzondere aandacht aan de selectie van onze chauffeurs en aan de wagens. De service is luxueuzer dan bij Uber, maar dan aan een vergelijkbare prijs”, aldus Marabito.

Zelfstandige chauffeurs

Het platform ging begin dit jaar van start en kan, dankzij het netwerk van de oprichters binnen de sector, al meteen rekenen op een honderdtal chauffeurs. Die rijden meteen rond in alle 19 gemeenten van Brussel, verzekert Marabito. “Het was belangrijk om meteen voor een goede dekking te zorgen in heel Brussel. Onze klanten appreciëren ook dat we een lokaal bedrijf zijn.”

En de chauffeurs? Die zijn, net zoals bij Uber, volledig zelfstandig. Zij betalen dus zelf het onderhoud van hun wagen en hun verzekering en worden per rit betaald door Pick Me Up. Die manier van werken, die ook Uber gebruikt, zorgt al echter lang voor onvrede binnen de Brusselse taxisector. “Maar we hebben geen schrik van spanningen, de situatie is veel verbeterd”, zegt Marabito. “De regering heeft het ook goed begrepen, denken we, dat zulke initiatieven niet afgeremd kunnen worden.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , Economie , Uber , Pick Me U , deeleconomie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni