Het Brussels parlement heeft de inoverwegingneming van een voorstel dat pleit voor de uitbreiding van de MTB-zone (metro-tram-bus) tot aan de treinstations in de rand aanvaard. Daardoor zouden de tarieven voor die verbindingen fors dalen, wat dan weer auto's van de weg haalt.
Brussels draagvlak voor uitbreiding van Brusselse zone openbaar vervoer
Lees ook: Linkebeek mag niet in MTB-regio
De inoverwegingneming van het voorstel werd vrijdag door alle partijen aanvaard. Die aanvaarding is geen verrassing, aangezien het verzoek tot inoverwegingneming door de verschillende meerderheid- en oppositiepartijen Défi, Open VLD, PS, CDH, CD&V, SP.A, MR, Ecolo en Groen werd ingediend.
De inoverwegingneming is een eerste stap richting resolutie, dat het parlement Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) een mandaat zou geven om er werk van te maken. Hij zou wel ook de goedkeuring van het Vlaams Gewest nodig hebben om de uitbreiding te realiseren.
Hoewel de uitvoering van het voorstel dus nog goedgekeurd moet worden, toont de inoverwegingneming aan dat er over de partijgrenzen heen een draagvlak bestaat voor het voorstel. Het voorstel zal nu besproken worden in de commissie infrastructuur van het Brussels parlement.
Trein in plaats van auto
Brussels parlementslid Emmanuel De Bock (Défi), een van de initiatiefnemers, laat in Le Soir weten dat hij het onbegrijpelijk vindt dat een jaarabonnement voor de trein tussen Ukkel en Jette (11 km) 394 euro kost, terwijl een jaarabonnement Groot-Bijgaarden - Sint-Agatha-Berchem (2 km) 620 euro kost.
Dat verschil is te verklaren doordat Groot-Bijgaarden buiten de MTB-zone valt. Dat is de Brusselse zone waarin tarieven voor De Lijn, MIVB, TEC en NMBS op elkaar zijn afgestemd. De verbinding met een station buiten die zone betaal je veel duurder, ook al is het in afstand korter.
"Daardoor nemen mensen liever de auto", zegt De Bock aan Le Soir. "Het uitbreiden van de zone kost de belastingbetaler niks, en zal zelfs geld opbrengen doordat er nieuwe abonnees bijkomen, die voorheen de auto namen. Geld dat gebruikt kan worden voor regelmatiger treinverbindingen."
Het gaat om 16 stations die nu net buiten de zone vallen, waaronder Vilvoorde, Linkebeek en Sint-Genesius-Rode.
Eerder schreven wij dat de resolutie goedgekeurd werd in het parlement en dat de N-VA tegenstemde, maar het gaat dus enkel om een inoverwegingneming van het voorstel. Dat is een formele kwestie waarover niet gestemd wordt.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.