Op zestien grote lijnen is de stiptheid van de treinen dit jaar achteruitgegaan, op slechts zeven ging ze erop vooruit. Van de grote lijnen tussen de belangrijke steden had twee derde vertraging. Vooral de Brusselse bottleneck vormt een oponthoud. Volgens reizigersorganisaties is de situatie nog erger dan de officiële cijfers doen vermoeden.
Brusselse bottleneck belemmert stiptheid van trein
Daarover schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad maandag
Terwijl de lijn Kortrijk-Brugge ontzettend goed scoort met een stiptheid van 90 procent, zijn het vooral de lijnen die langs Brussel rijden die vertraging opliepen. Antwerpen-Brussel (78 procent) scoorde hoger dan gebruikelijk. Gent-Brussel (67 procent) en Namen-Brussel brachten het er minder goed vanaf.
De NMBS registreert een vertraagde lijn als er meer dan 6 minuten later aangekomen wordt dan voorzien. Volgens de meest recente bedraagt de stiptheid over het hele net sinds begin 2018 gemiddeld 87,6 procent. Dat cijfer is gebaseerd op vertragingsattesten van de NMBS.
Brusselse bottleneck
Die attesten werden geanalyseerd door TreinTramBus, Franstalige tegenhanger Navetteurs en consumentenorganisatie Test Aankoop. "Het is dramatischer gesteld dan de officiële cijfers doen vermoeden. Die stroken niet met de dagelijkse ervaringen van de reizigers." Volgens hun analyse haalden slechts twee van de 23 grote lijnen dat stiptheidsniveau.
Beide rapporten zijn even correct, maar baseren zich op verschillende parameters. Zo telt het spoorbedrijf een vertraging alleen als een trein te laat in het eindstation binnenrijdt. Maar vaak is vertraging in Brussel opgebouwd en wordt ze op het tweede deel van het traject goedgemaakt. Reizigers van Brussel naar Leuven komen zo wel te laat aan, terwijl ze in eindstation Luik wel op tijd zijn.
Actieplan
"De lage stiptheidscijfers zijn onaanvaardbaar", vindt minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Hij dringt aan op actie. "Als de tendens niet keert, zal dat binnenkort impact hebben op het loon van de topmanagers van de NMBS. Hoe minder stipt de treinen rijden, hoe minder loon zij zullen krijgen."
"Wij beseffen dat we onder de verwachting scoren", zegt een NMBS-woordvoerder. De NMBS en Infrabel stelden een actieplan op, waarin onder meer de vernieuwing van het materieel en een efficiënter onderhoud als belangrijkste remedies naar voren worden geschoven.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Samenleving , NMBS , stiptheid
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.