De Brusselse MR vreest dat de invoering van de Brupass-XL zal leiden tot tariefverhogingen. Het uniek ticket voor het openbaar vervoer werd voor 1 februari aangekondigd door Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
Brusselse MR klaagt tariefverhogingen door invoering van de Brupass XL aan
Vanaf 1 februari kan je met één ticket gebruikmaken van het openbaar vervoer in Brussel en de omliggende gemeenten. Zo'n Brupass XL-ticket kost 3 euro voor één rit en 20 euro voor een tienrittenkaart en kan gebruikt worden op voertuigen van de MIVB, De Lijn, TEC en NMBS. Bovendien was de oude Jump/MTB-zone veel ruimer dan de zone voor de normale Brupass.
Daarom moeten sommige reizigers, die voorheen met een Jump-kaart reisden, zich nu een Brupass XL aanschaffen. Voor een abonnement is dat een meerkost van bijna 200 euro (van 583 tot 775 euro), voor een 10-rittenkaart 43 procent (20 euro in plaats van 14). Voor Anne-Charlotte d'Ursel, die de commissie Mobiliteit van het Brussels Parlement voorzit, is deze slinkse tariefverhoging onaanvaardbaar: "Terwijl de regering de automobilisten onder druk zet om hun wagen te laten vallen, verhoogt ze de tarieven van het openbaar vervoer, wat tegenstrijdig is. Het is niet door een tariefverhoging dat de regering de Brusselaars gaat aanmoedigen om het openbaar vervoer te gebruiken". De MR vraagt ook dat de Brupass XL gebruikt kan worden voor school- en seniorenabonnementen.
In een reactie ontkent de MIVB dat de MTB-zone zou ingeperkt zijn. De Brupass-zone komt volledig overeen met de vroegere MTB -zone, benadrukt de Brusselse openbare vervoersmaatschappij. Dat een aantal tarieven verhoogd werd, ontkent de MIVB niet. De maatschappij wijst erop dat de laatste tariefaanpassing van 2014 dateert, "wat niet het geval is in de andere gewesten".
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Brupass , MIVB , Elke Van den Brandt , Brusselse MR
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.