Op 1 mei starten de renovatiewerken aan de Leopold II-tunnel. Wanneer de tunnel volledig sluit in juli en augustus, wordt ook het bovengronds verkeer grondig aangepast. Daarbij wordt het gewone autoverkeer op de Keizer Karellaan herleid naar 1 rijstrook in beide richtingen, waardoor er plaats komt voor een bus- en carpoolstrook, maar ook voor een fietspad in beide richtingen op de middenberm. Aan Sainctelette komt er dan weer een rotonde.
Bus- en carpoolstrook tijdens sluiting Leopold II-tunnel
De Leopold II-tunnel is een van de belangrijkste toegangspoorten tot de stad en vooral cruciaal voor de pendelende Vlamingen die in de hoofdstad komen werken. De tunnel slokt zo’n 80.000 voertuigen (in beide richtingen) per dag op. Maar de tunnel moet broodnodig gerenoveerd worden. De werken starten in mei en zullen zo’n drie jaar in beslag nemen, goed voor een totaalrenovatie van ongeveer 462 miljoen euro. Een groot deel van dat bedrag – 180 miljoen euro – zal dienen om de tunnels ook in de komende 25 jaar te blijven onderhouden.
In mei en juni blijft de tunnel op weekdagen nog gewoon open, de werken zullen immers van zondagnacht tot donderdagnacht tussen 22 uur en 06 uur plaatsvinden. Maar de meest ingrijpende fase volgt ongetwijfeld in de zomermaanden juli en augustus, wanneer onder meer het asbest uit de tunnels wordt verwijderd. In de zomer gaat de tunnel dan ook dag en nacht volledig dicht.
Gulden middenweg
Daarom heeft de Brusselse regering drie verschillende scenario’s laten opstellen om het verkeer bovengronds – op de Keizer Karellaan, maar ook de Pantheonlaan en Landsroemlaan rond de Basiliek van Koekelberg en het Elisabethpark - in goede banen te leiden. Uit die drie opties heeft de regering net voor de paasvakantie beslist om voor de gulden middenweg te kiezen. Daarbij krijgt elke weggebruiker één rijstrook in beide richtingen. Dat betekent concreet dat de huidige twee rijstroken in beide richtingen herleid worden tot één rijstrook in elke richting voor auto’s.
Die rijstroken worden gescheiden door een fietspad op de middenberm, dat in beide richtingen loopt. Aan de rand van de rijbaan komt er in beide richtingen een busstrook die ook door carpoolers mag gebruikt worden. Op die busstrook zullen de bussen van De Lijn ook met verhoogde frequentie rijden. Daarover heeft minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) een protocolakkoord gesloten met zijn Vlaamse collega Ben Weyts (N-VA).
Sainctelette wordt rotonde
Op de Leopold II-laan komen er geen structurele aanpassingen, buiten dan aan het Sainctelettesquare. Dat wordt tijdens de zomermaanden een rotonde. Verder zal de busbaan verlengd worden over de hele laan en zullen de verkeerslichten nog meer aangepast worden om de doorstroming vanuit de wijken te garanderen.
Het Gewest is nog in gesprek met de betrokken gemeenten Ganshoren en Koekelberg om bijvoorbeeld toe te kunnen zien op de controle van de carpoolstrook op de Keizer Karellaan. Maar hét heikele punt in het dossier blijft het eenrichtingsverkeer rond het Elisabethpark en de Basiliek van Koekelberg dat bij het tweede scenario hoort. Een proefopstelling in die zin werd onlangs nog afgebroken na aanhoudend protest van de gemeenten Koekelberg en Ganshoren. De plaatselijke besturen vinden dat Smet de pendelaar ontziet ten koste van de plaatselijke bewoners. De gemeenten laten de bovengrondse verkeerssituatie liever ongemoeid.
Zomers 2019 en 2020
Smet wil het overleg kort na de paasvakantie afronden om minstens twee maanden voor de volledige sluiting van de Leopold II-tunnel te kunnen communiceren over de maatregelen. Vanaf september wordt de normale verkeerssituatie opnieuw hersteld, daarna volgen in 2019 en 2020 nog twee zomers waarbij de Leopold II-tunnel volledig afgesloten wordt.
Het idee om tijdelijke overstapparkings aan de rand van het Brussels Gewest in gebruik te nemen, zit wel op een dood spoor. Zowel de parking van Brussels Kart in Groot-Bijgaarden als die van shoppingcenter Basilix in Koekelberg zijn niet beschikbaar. En ook een tijdelijke overstapparking op Parking C is ingewikkeld door het - aflopende - dossier van het Eurostadion.
Renovatie Leopold II-tunnel
Lees meer over: Mobiliteit , Renovatie Leopold II-tunnel , Leopold II-tunnel , Keizer Karellaan , tunnels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.