| Herrmann-Debrouw na afbraak van het viaduct (simulatiebeeld).

Buurt protesteert tegen heraanleg Herrmann-Debroux

JP
© BRUZZ
28/11/2019

Oudergemnaren maken zich zorgen over de toekomst van hun gemeente. Het openbaar onderzoek rond de heraanleg van Herrmann-Debroux loopt bijna af en burgers klagen dat ze weinig tijd hebben gekregen om te reageren. Dat terwijl de gevolgen voor hun dagelijks leven groot zijn.

Het ontwerp van Richtplan van Aanleg (RPA) Delta-Herrrmann-Debroux zet de grote lijnen uit voor de heraanleg van de zuidoostelijke stadstoegang van het Brussels Gewest. De E411 moet worden omgevormd tot een stadsboulevard. Maar het Richtplan voorziet ook de aanpak van enkele andere sites binnen de perimeter van het project. Zo wil het Gewest Triomf, Delta, Driehoek, Beaulieu en Demey onder handen nemen.

Daartegen komen burgers donderdagavond tijdens de gemeenteraad in verzet. "Het moest eigenlijk een mobiliteitsproject zijn," klinkt het bij burgercollectief PAD Beton. "Waarom is het ook een immobiliënproject geworden, dat heeft er toch niets mee te maken?" Het plan voorziet 1.500 woningen in totaal, waarvan 500 op de site Demey.

Met die laatste zone heeft het collectief zich beziggehouden. Het Richtplan is een document van ruim tweeduizend pagina’s, dus PAD Beton, dat bestaat uit bewoners uit de omgeving van de site Demey, heeft zich enkel op hun buurt gericht. Over drie zaken maken de buurtbewoners zich in het bijzonder zorgen.

Drie punten

De gemeenschapstuin Les Jardins de la Vignette zou plaats moeten maken voor gebouwen. Wel belooft de gemeente in RTBF dat de tuin zal blijven behouden. "We zijn de mooie woorden beu, we willen officiële documenten zien met dezelfde woorden," reageert het collectief.

Ook maakt het collectief zich zorgen over de hoogte van de gebouwen die op de Demey-site komen. Het Richtplan heeft het over gebouwen van tussen de 2 en 9 verdiepingen, met een gemiddelde van 7 verdiepingen. Naast metro Demey zou een toren komen van 11 verdiepingen. Maar het collectief zit niet te wachten op een ‘landmark’, maar ziet liever dat de nieuwe gebouwen tussen de bestaande gebouwen zouden passen. "We vragen daarom een maximumhoogte van 12 meter."

Tot slot vreest het collectief dat er rond de gebouwen maar weinig groene ruimte zal overblijven. "Het Park Demey is in het strategisch plan 50 meter breed, maar in het uitvoerend plan nog maar 27 meter." Het collectief vraagt daarom om terug te gaan naar de eerdere situatie van 50 meter breedte.

'Verkeken kans'

Al met al noemt het collectief het Richtplan een 'verkeken kans'. "Het plan biedt de mogelijkheid om Oudergem te voorzien van zijn verloren centrum. Een nieuw gemeentehuis, een nieuw onderdak voor het jeugdhuis, een gemeenteplein. Dit alles zou op de plaats kunnen komen waar nu de parking van Carrefour is. De gemeente wil duidelijk niet investeren in de allernoodzakelijkste dingen die belangrijk zijn voor een gemeenschap, maar verkiest om compromissen te maken met grootgrondbezitters."

Tussen 10 oktober en 25 november zijn 2.700 Oudergemnaren geconsulteerd over het richtplan via de website van de gemeente, laat de gemeente weten in een persbericht. 544 mensen hebben de online enquête ingevuld. Daarnaast zijn ook meerdere wijkcomités en verenigingen op het terrein geraadpleegd. De opmerkingen zijn meegenomen door de meerderheid Défi/Ecolo en zullen worden voorgelegd aan het gewest.

"Met het Richtplan wil het Gewest de stad van morgen uittekenen," zeggen burgemeester Didier Gosuin (Défi) en schepen van Stedenbouw Alain Lefebvre (Défi). "De Oudergemnaren hebben zich massaal kunnen uitspreken en de overgrote meerderheid is enthousiast."

"Maar ze hebben gelijk als ze zeggen dat ze zich zorgen maken over de hoogte van de gebouwen. Ze hebben gelijk als ze meer groene ruimte vragen. Ze hebben gelijk- in de wijk Pinoy, in de Vignette-wijk - dat ze hun levenskwaliteit willen behouden. Want ook dat is de stad van morgen. Het is nu aan het Gewest om deze visie uit te dragen en te luisteren naar de mening van de mensen uit de betreffende wijken."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , herrmann-debroux , burgercollectief , richtplan van aanleg herrmann-debroux

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni