Brussels minister van Mobilteit Pascal Smet (SP.A) heeft plannen klaarliggen om een tweerichtingsfietspad aan te leggen langs een kant van de Tervurenlaan. Een deel van die laan ligt in Etterbeek, en die gemeente is het niet eens met de plannen. Beide partijen wijzen met de vinger naar elkaar. "Het is verkiezingstijd, wat wil je?"
De Wolf en Smet ruziën over fietspaden langs Tervurenlaan
Het Gewest wil langs de Tervurenlaan een tweerichtingsfietspad aanleggen. Dat zou er komen tussen de Leopold II Square en Merode, langs de rechterkant in de richting van de Square. Daarvoor moeten er in Etterbeek zestig parkeerplaatsen geschrapt worden. De plannen kunnen vrij snel uitgevoerd worden omdat het om kleine ingrepen gaat, en er dus geen stedenbouwkundige vergunning nodig is. "We kunnen paaltjes plaatsen en markeren, dat kan vrij snel gaan," legt Smet uit.
De gemeente Etterbeek kant zich echter fel tegen de plannen. Dat maken de drie meerderheidspartijen MR, Ecolo-Groen en PS bekend. "We willen uiteraard de fietser steunen. Maar de manier waarop de minister dit aanpakt kan echt niet," zegt burgemeester Vincent De Wolf (MR). "Volgens ons is het onwettelijk om dit zonder vergunning uit te voeren. Dit is gewoon verkiezingspraat."
De manier waarop de minister dit aanpakt kan echt niet
'Gevaarlijk plan'
Bovendien, zo stelt Etterbeek, zou het nieuwe fietspad te gevaarlijk zijn. "Zo zijn er veel garages, en kijken chauffeurs niet altijd in de twee richtingen als ze eruit rijden."
De gemeente legt zelf een nieuw plan op tafel. Daarbij worden de rijstroken versmald, wat plaats creëert voor een fietspad in één richting aan beide kanten van de laan. Er zouden ook een groene middenberm en twee extra oversteekplaatsen komen. De snelheidslimiet zou verlaagd worden van zeventig naar vijftig kilometer per uur.
(Lees verder onder de afbeelding.)
Parkeerplaatsen
Opvallend, in het plan van Etterbeek worden er maar twaalf parkeerplaatsen geschrapt. "Maar daar gaat het niet over. We willen een veilige en duurzame oplossing voor de fietsers," maakt De Wolf zich sterk.
Bovendien wil de gemeente de communicatie absoluut via de media brengen. "We hebben geprobeerd om te overleggen met Smet, maar kregen het deksel op de neus." Als Smet toch doorgaat met de plannen, overweegt De Wolf om juridische middelen in te zetten.
Vincent De Wolf is de nieuwe Alain Courtois
'De Wolf is nieuwe Alain Courtois'
Minister Smet is niet opgezet met de kritiek. "Wij overleggen al twee jaar met de gemeente over deze plannen." De timing van de communicatie, en het feit dat de Etterbeekse meerderheid haar kritiek via de media brengt, spreekt volgens de minister boekdelen.
"Het is duidelijk dat De Wolf vooral geen parkeerplaatsen wil schrappen. Hij is echt de nieuwe Alain Courtois (voormalig Brusselse schepen die in de clinch ging met Smet over de heraanleg van de Rooseveltlaan, red.)," besluit Smet.
Lees meer over: Etterbeek , Mobiliteit , Vincent De Wolf , Tervurenlaan , Pascal Smet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.