De Brusselse gemeenten Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Pieters-Woluwe en de naburige Vlaamse faciliteitengemeenten Kraainem en Wezenbeek-Oppem vormen een front tegen de huidige herinrichtingsplannen van de Brusselse ring. Vooral de sluiting van de op- en afrit aan de Woluwelaan baart de vier gemeenten zorgen.
De Woluwes vormen front tegen plannen Brusselse ring
De burgemeesters en mobiliteitsschepenen van de vier gemeenten legden een negatief advies neer bij de Werkvennootschap, het Vlaamse vehikel dat de renovatie van de Brusselse ring in goede banen leidt. Vooral de plannen om op- en afrit 4 ‘Diegem-Woluwelaan’ te schrappen botsen op verzet. De Werkvennootschap ziet daarin mogelijkheden om het verkeer vlotter te laten verlopen.
Langere reistijden
De vier gemeenten vrezen behalve mobiliteitsproblemen voor hun bewoners ook nefaste economische gevolgen als de op- en afrit van de Woluwelaan geschrapt wordt. De as vormt een rechtstreekse verbinding tussen het oosten van het Gewest en Brussels Airport en de industrie rond Zaventem. Ook de aansluiting met de autosnelwegen naar het noorden van het land zouden wegvallen.
Wie de Brusselse ring wil oprijden, moet volgens de herinrichtingsplannen het knooppunt Kraainem nemen. Volgens de Brusselse gemeenten zal daardoor heel veel verkeer zich verplaatsen naar Sint-Lambrechts- en Sint-Pieters-Woluwe, maar ook Kraainem en Wezenbeek-Oppem, met alle economische gevolgen vandien. Bovendien zorgt die verschuiving voor langere reistijden voor inwoners.
Tot slot wijzen de burgemeesters ook op de impact voor het Universitair Ziekenhuis Saint-Luc en de campus UCLouvain. De directeur van het grootste privéziekenhuis van het Gewest vreest dat werknemers niet meer tot het hospitaal zullen geraken. Meer dan de helft van de patiënten zou grote mobiliteitsproblemen kennen om naar het UZ te rijden, klinkt het in een communiqué.
De burgemeesters zien ook nog procedurefouten, want de Franstalige infobrochure die werd uitgedeeld voor het openbaar onderzoek zou onvolledig zijn ten opzichte van de Nederlandstalige. Volgens de Werkvennootschap zou die fout intussen zijn rechtgezet. Daarnaast betwijfelen ze of de Werkvennootschap een afrit van de Brusselse ring kan sluiten, zonder overleg met het Gewest.
De vier gemeenten eisen dat de plannen opnieuw naar de tekentafel gaan, maar dat er dit keer overlegd wordt tussen de regio’s, de gemeenten en ook belangrijke stakeholders als het UZ Saint-Luc.
Lees meer over: Sint-Lambrechts-Woluwe , Sint-Pieters-Woluwe , Mobiliteit , verbreding Brusselse Ring , de Werkvennootschap , afrit 4 'Woluwelaan-Diegem'