Een wandelpad, een fietsroute en een voetgangers- en fietsersbrug. Dit alles is onderwerp van het project rond de grondige metamorfose van de Van Praetlaan en de Vuurkruisenlaan, waarvoor het Brussels gewest een bouwaanvraag heeft ingediend. Het openbaar onderzoek van het project start morgen, 7 september.
Deze make-over krijgt de Van Praetlaan en Vuurkruisenlaan
Brussel Mobiliteit heeft een bouwaanvraag ingediend voor de herinrichting van de Van Praetlaan en de Vuurkruisenlaan, zo raakte gisteren reeds bekend. Meer specifiek gaat het om het drie kilometer lange gedeelte van de middenring (R21) tussen de Vilvoordsesteenweg aan het kanaal en de Dikke Linde-rotonde, die de lanen verbindt met de A12. Het voorstel om hier een zogenaamde "parkway" te creëren gaat nu in openbaar onderzoek.
De Van Praetlaan zou zo van een eenrichtingsweg met drie rijstroken een laan worden met verkeer in beide richtingen, telkens over één baan. De parallelweg Vuurkruisenlaan wordt autovrij, enkel de ventweg zou nog toegankelijk zijn voor lokaal verkeer. Vandaag werden de details van het plan uit de doeken gedaan.
Door deze herinrichting komt er behoorlijk wat ruimte vrij, die zou worden gebruikt voor onder meer een wandelpad. Dat pad vormt een schakel die de paden van de gewestelijke groene wandeling en een reeks parken en groene ruimten met elkaar verbindt: de tuinen van het Chinees Paviljoen, het Park van Laken, het Park van Ossegem, de Neptunusfontein, de Koninklijke Serres en de Japanse Toren. Daarbij zijn ook pleintjes voorzien aan weerszijden van het Park van het Chinees Paviljoen, aan het station De Wand en aan de Araucarialaan.
Het project omvat ook de bouw van een voetgangers- en fietsersbrug zodat het parkpad de middenring kan overbruggen. Via de voetgangers- en fietsersbrug kan de rotonde van Dikke Linde overgestoken worden. Er komt daarnaast ook een fietsroute die de fietspaden van het kanaal met elkaar verbindt.
Bovendien verdwijnen er een tiental parkeerplaatsen. De herinrichting van de lokale weg aan de Vuurkruisenlaan voorziet daarentegen nieuwe plaatsen voor omwonenden.
Voorbeeldfunctie
Bedoeling is de verkeersas “te integreren in de stedelijke en landschappelijke omgeving en de levenskwaliteit voor de buurtbewoners te verbeteren”. Daarnaast wordt “actieve mobiliteit gestimuleerd en de toegankelijkheid voor wagens en transport van goederen gevrijwaard”. In het project werd ook rekening gehouden met de nieuwe tram 10 naar Neder-over-Heembeek,.
Wat betreft milieu en stedenbouw moet het project een voorbeeldfunctie vervullen op het gebied van de kwaliteit van de openbare ruimte, veiligheid, lawaaibestrijding, regenwaterbeheer, bodemverarming en biodiversiteit.
Brussel Mobiliteit, urban.brussels en de Stad Brussel werken daarom ook samen aan de voorbereiding van een project voor het Brusselse stuk van de A12. In dit kader worden de toekomstige aansluiting van het Heizelplateau, de connectie met openbaar vervoer en overstapparkings en de verkeersstromen momenteel onderzocht.
"We starten met de heraanleg van de invalswegen van Brussel,” zegt Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Elke Van den Brandt (Groen). “We transformeren autosnelwegen tot intermodale stadsboulevards: vlot en bereikbaar voor alle modi, groener en leefbaarder voor alle bewoners. Zo maken we van Brussel een stad op mensenmaat."
Het gewest wil benadrukken dat het project de verkeerscapaciteit niet zou ondermijnen. De snelheid van het verkeer wordt verlaagd, maar doordat er minder verkeerslichten zullen zijn zal men toch vlot kunnen rijden, klinkt het.
“Sinds enkele jaren vormen we in het Brussels gewest op grote schaal stadsautostrades om in stadsboulevards. Nog niet zo lang geleden hebben we bijvoorbeeld de Generaal Jacqueslaan aangepakt door fietspaden aan te leggen, bomen te planten en een groene trambedding te voorzien. Nu staat een nieuw stuk van de 'Middenring' op de planning,” zegt Pascal Smet, Brussels staatssecretaris voor Stedenbouw (One.Brussels-Vooruit).
"Dankzij de toekomstige reorganisatie van de wegen komt er nu nieuwe ruimte vrij voor de inwoners van Neder-Over-Heembeek," voegt Brussels burgemeester Philippe Close (PS) toe. "De extra publieke ruimte biedt nieuwe ontspanningsmogelijkheden voor gezinnen en bovendien zal de heraanleg ook leiden tot minder overlast door het autoverkeer. Deze heraanleg kadert dus perfect in ons '10 minute stad'-project,”
Het openbaar onderzoek van het project vindt plaats van morgen 7 september tot 6 oktober. De overlegcommissie vindt plaats op 26 oktober in de Stad Brussel.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , van praet , vuurkruislaan , dikke linde , A12
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.