| De auto in dit beeld is voor alle duidelijkheid niet de auto van de getuige.

'Die straatracers geven een slechte naam aan de echte autotuners'

Bram Van Renterghem
© BRUZZ
04/06/2021

Buurtbewoners zijn verbolgen over de luidruchtige straatraces aan het Atomium. Maar welke mensen komen daar nu eigenlijk samen, en waarom? Tom* was er afgelopen vrijdag bij en is er niet over te spreken. “Mensen komen met een gehuurde auto het varken uithangen. Ze verpesten het voor de anderen.”

Tom is 23 en komt uit Meise. Hij heeft een getunede BMW 525 diesel, die hij voorzien heeft van nieuwe velgen, sportremmen, een andere uitlaat, een spoiler en wat lichtjes. Hij is zelf automonteur en heeft daarom de extra investeringen kunnen beperken tot 7.000 euro, bovenop de aankoopprijs van 13.000 euro.

“We gingen afgelopen vrijdagavond met zo’n 15 vrienden - zowel Frans- als Nederlandstaligen - naar de Heizel. Zo’n bijeenkomst houden we ongeveer wekelijks, elke keer ergens anders. Door corona is dat zelfs nog wat extra toegenomen, want de georganiseerde events zijn verboden.”

“We praten dan normaal gezien op ons gemakje over onze auto’s, over wie er wat nog aan veranderd heeft. Hoe ziet de auto er uit, wat heeft hij extra, dat soort gesprekken. Daarbij zetten we de wagens doorgaans aan de kant en stappen we uit.”

Carmeet Atomium

| Er werd op TikTok nog verzocht om niet te racen.

Geëscaleerd

Maar vrijdag was dat anders. “De meeting was ook op Tiktok aangekondigd”, zegt hij. “Vervolgens zag ik op sociale media overal berichten van mensen die er naartoe gingen. Toen is het volledig geëscaleerd. Mensen kwamen er met hele dure, gehuurde auto’s het varken uithangen, om het zo voor andere mensen te verpesten. Dat het om huurauto’s ging, kon je zien aan de Duitse nummerplaten - het is goedkoper om in Duitsland een Mercedes AMG of Audi RS6 te huren."

Wie de filmpjes gezien heeft, merkt dat het inderdaad niet om een rustige bijeenkomst ging. “Mensen die hun uitlaat kwamen showen, banden smoren (oproken), volle gas optrekken enzovoort. Er kwamen zelfs mensen op een step tussen de auto's rijden. Ik dacht nog: hier gaat iets gebeuren. Ik was heel blij dat ik mijn auto wat verderop had geparkeerd.”

Volgens Tom heeft dit niks met tuning te maken. "Het waren auto’s waar weinig of niks aan veranderd was. Of de chauffeurs boren wat gaten in de uitlaatpijp, en denken dan dat ze een tuner zijn. Maar zeker dat straatracen is iets wat wij niet doen. Daarvoor trekken we naar gesloten circuits in Duitsland of in Nederland."

Chiptuning

Natuurlijk is Tom ook geen heilige. Zo is zijn uitlaat ook behoorlijk luid, geeft hij zelf toe. “Maar daarom komen we net samen op rustigere plekken, aan een tankstation langs de autostrade bijvoorbeeld. Dit om zo weinig mogelijk mensen te hinderen.”

Automeeting

| Het was druk vorige week vrijdag.

En dan is er nog het fenomeen chiptuning. Wie dat wil, kan z’n auto in gespecialiseerde garages aan de laptop leggen, met een (veel) groter vermogen tot gevolg. Zo heeft de BMW van Tom normaal gezien 197 pk en een trekkracht van 400 Nm. “Terwijl die van mij nu 510 pk en een koppel van 1034 Nm heeft”, aldus Tom. Ter info: chiptuning is illegaal in België omdat je wagen nadien een ander vermogen heeft dan waarvoor hij verzekerd is.

Nodigen al die pk’s dan niet uit om op een lege autostrade ook eens goed gas te geven? “Eigenlijk niet, ik rij er liever wat langer mee”, zegt Tom. “En als automonteur heb ik mijn rijbewijs echt nodig, om bijvoorbeeld de auto van klanten op te halen. Ik wil dat niet kwijtspelen. Ik keur het event van vorige week dan ook absoluut niet goed. het begint gevaarlijk te worden en het geeft een slechte naam aan de echte tuners.”

Of Tom naar het event ging dat dit weekend gepland stond? “Ah? Daar wist ik niks van”, zegt hij. “Maar neen, deze week blijf ik binnen. (lacht)”

* Tom is een schuilnaam.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni