Nieuwe bruggen over het kanaal, fietspaden langs de Kleine Ring en de verdere renovatie van tunnels en metrostations. Ook in 2019 kan je in Brussel niet om enkele belangrijke mobiliteitswerven heen. BRUZZ zet het even voor je op een rij.
Dit zijn de Brusselse werven voor 2019
Op onderstaande kaart vind je de werven in Brussel voor 2019. Klik op het bolletje voor meer informatie. Onder de kaart vind je ook nog eens meer uitleg bij de werf, en de timing ervan.
Beurs en Fontainas
In de binnenstad loopt de vernieuwing van de Anspachlaan en de belangrijkste pleinen van het centrum. Vanaf februari gaat ook het Beursplein op de schop. Daarna volgt ook nog het Fontainasplein en de renovatie van het gelijknamige park. Dat is momenteel gedeeltelijk omgewoeld omwille van enkele bouwwerven.
Nieuwstraat
Stapsgewijs vordert ook de heraanleg van de Nieuwstraat. De belangrijkste winkelstraat van Brussel moet tegen de herfst van 2020 helemaal in het nieuw zitten.
Verlenging tram 9
Sinds september rijdt de langverwachte nieuwe tramlijn tussen Simonis en Dikke Beuk. Binnenkort moeten de voorbereidende werkzaamheden beginnen voor de verlenging van de lijn tot aan de Heizel. Eerst gaan de nutsbedrijven aan de slag. Na de zomer zou dan de aanleg van de sporen beginnen.
Park en plein aan Ninoofsepoort
Na de heraanleg van de wegen en het verleggen van de tramrails wordt verder gewerkt aan een nieuw park naast de sluis en een nieuw plein langs de tolhuisjes. Er komt ook een nieuwe brug voor voetgangers en fietsers. De bouw daarvan begint mogelijk eind 2019.
Bruggen over het kanaal
Behalve de voornoemde brug aan de Ninoofsepoort zitten er nog meer bruggen in de pijplijn. Er is een nieuwe verstelbare brug in de maak ter vervanging van de oude Gosseliesbrug. Over het Becodok is de langverwachte Picardbrug in aanbouw. Momenteel gaat het nog om funderingswerken. In het voorjaar zou de bouw van de eigenlijke brug moeten beginnen. Eind dit jaar zou ook de bouw van de langverwachte brug ter hoogte van metrostation Graaf van Vlaanderen moeten beginnen.
Metrorenovaties
De vernieuwing van metrostations Beurs en De Brouckère, inclusief de bouw van fietsparkings, zit ondertussen op kruissnelheid. Daarna moet onder meer de renovatie van metrohaltes Centraal Station en Anneessens volgen, maar daarvoor ligt nog geen timing vast.
Autotunnels
De renovatie van de Leopold II-tunnel gaat haar gang. Ondertussen lopen de werken aan de Hallepoorttunnel en het Reyerscomplex op hun laatste benen.
Overstapparking
In Anderlecht wordt volop gewerkt aan de overstapparking bij metrostation Ceria-Coovi. Die zou in de loop van de lente worden opgeleverd. Over andere projecten, zoals Stalle en Esplanade, is nog geen duidelijkheid.
Fietspaden Kleine Ring
Op de Slachthuislaan en ter hoogte van Madou worden de fietspaden afgewerkt. Daarna moeten andere deeltrajecten volgen. Hiervoor is echter nog geen werfplanning bekend.
Leuvensesteenweg
Dit voorjaar moet het stuk Leuvensesteenweg tussen Madou en het Sint-Joostplein eindelijk zijn definitieve heraanleg krijgen. De winkelstraat wordt overdag verboden terrein voor wagens, maar blijft open voor bussen en taxi’s, naar het voorbeeld van de Elsensesteenweg. Ook de parallelle Scailquinstraat wordt aangepakt.
Fernand Cocqplein
In het verlengde van de Elsensesteenweg wordt momenteel serieus gewerkt op het Fernand Cocqplein. Dat moet voor de zomer af zijn. Ook het begin van de Elsensesteenweg, tussen de Naamsepoort en de Waversesteenweg, krijgt nog een beurt.
Generaal Jacqueslaan
Na de heraanleg van een eerste stuk, begint in februari de werf op het traject tussen de Jaargetijdenlaan en de Kroonlaan. Dit zou in de zomer moeten klaar zijn.
Alsembergsesteenweg
Na het stuk tussen station Kalevoet en het kruispunt Globe, is nu het stuk tussen Globe en de Zevenbunderslaan aan de beurt. De nutsbedrijven gaan binnenkort aan de slag. Na de zomer van 2020 volgt de MIVB en wordt tram 51 omgeleid. De werf gebeurt in fasen tot 2022.
Fietsverbinding Scepter-Gray
Langs de spoorlijn in Elsene zou in de loop van het jaar de aanleg van een nieuw stuk van een promenade voor wandelaars en fietsers moeten beginnen tussen de Scepterstraat en de Graystraat. Een juiste timing is er echter nog niet.
Tunnels
Renovatie Leopold II-tunnel
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Tunnels , Renovatie Leopold II-tunnel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.