Brussels eerste schepen Benoît Hellings (Ecolo) weerlegt dat Ecolo tegen de nieuwe metrolijn 3 is. Tegelijk legt hij de groene plannen voor een Brussels treinnet voor, een Brussels Expresnet.
Ecolo herlanceert 'groen' Brussels Expresnet
De trein is volgens Hellings "een metro maar dan in openlucht verspreid over heel het Brusselse grondgebied," zegt hij in de krant La Dernière Heure. "Het treinnet van Infrabel op het grondgebied is buitengewoon. Er zijn 29 stations (anno 2019 zijn het er 34, red.), die vaak onderbenut zijn. Vandaag gebeurt maar één procent van de verplaatsingen met de trein in Brussel," zegt hij. "Wij willen dat dat 15 procent wordt binnen vijf jaar."
Om dat cijfer te halen, denkt de schepen aan de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB, die treinen zou kunnen doen rijden op het spoornet. "De NMBS doet dat niet om budgettaire redenen. De MIVB zou rollend materieel kunnen opkopen. Op die manier kunnen we het bestaande net beter aanvullen en een waardig alternatief bieden voor de auto."
Het idee van een Brussels Expresnet is niet nieuw, Ecolo stelde het in 2013 al eens voor.
Hellings benadrukt in het interview ook dat de partijen Ecolo en Groen niet tegen de metro zijn. "We geven enkel onze mening. We hebben grote vragen bij de gevolgen van een grote werf (zoals die van de metrolijn 3 naar het Noorden van Brussel, red.) op de buurtbewoners en de handelaars op en rond de Stalingradlaan." Op die laan, die uitkomt op de kleine ring bij het Zuidstation, moet een gloednieuw metrostation komen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Gewestelijk Expresnet , Ecolo , Metro 3 , metro Noord
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.