Zaterdag gaat de honderdste editie van het Autosalon van start, na twee jaar afwezigheid door de coronapandemie. Het moet een feestelijke editie worden, alhoewel 2022 een rampjaar was voor de auto-industrie in België.
| Na een afwezigheid van twee jaar keert het Autosalon weer fysiek terug naar de paleizen van Brussels Expo.
Het Autosalon keert terug naar de Heizel, maar wel in kleinere vorm dan de vorige edities. De autobeurs palmt nog maar zes in plaats van tien Heizelpaleizen in. Organisator Febiac verwacht dan ook minder bezoekers dan anders. “Wij doen het met minder oppervlakte, omdat er gelijktijdig nog twee andere beurzen lopen. We kunnen niet meer volk ontvangen,” zegt Gabriel Goddoy, communicatiedirecteur van de sectorfederatie. “Het wordt een compactere editie, maar met veel beleving. Na twee jaar pandemie is er bij onze leden veel interesse in een autosalon. Op deze editie zal 95 procent van de markt aanwezig zijn.”
"Particulieren kiezen meer voor zelfopladende hybride modellen. Die voertuigen zijn niet afhankelijk van de openbare laadinfrastructuur"
Bij de meer dan vijftig aanwezige constructeurs ligt de nadruk steeds meer op elektrisch rijden. “Ongeveer de helft van de tentoongestelde modellen beschikt over een of andere vorm van elektrische motor,” zegt Goddoy. Het aantal nieuwe elektrische auto’s is vorig jaar fors gestegen, maar het zijn vooral bedrijven die de weg naar de doorgaans veel duurdere elektrische modellen vinden. Particulieren kiezen meer voor zelfopladende hybride modellen. Die voertuigen zijn niet afhankelijk van de openbare laadinfrastructuur. Die schiet volgens Febiac vooral in Brussel tekort. Vandaag zijn er iets meer dan 2.300 publieke laadpunten in Brussel. Dat moeten er volgens een plan van de Brusselse regering 22.000 worden tegen 2035, dan mogen voertuigen met verbrandingsmotoren niet meer in Brussel rondrijden. “Dat staat absoluut niet in verhouding met de elektrificatie van de vloot. Als we dat plan zien, geeft het ons dat de indruk dat de regering de auto niet meer wil in Brussel.”
Voor de elektrische auto was 2022 een goed jaar, maar voor de Belgische auto-industrie in het algemeen was het een rampjaar. Met maar 366.000 nieuwe wagens, een daling voor het derde jaar op rij, zakte de Belgische autoverkoop naar het laagste peil sinds 1995. “Door de pandemie was er een gebrek aan halfgeleiders en andere onderdelen, dat leidde tot problemen met de productie en leveringen,” verklaart Goddoy. Wel steeg het aantal nieuwe inschrijvingen opnieuw in het laatste trimester. “De logistieke problemen zijn opgelost. We verwachten dat 2023 een goed jaar zal worden, beter dan 2022.”
Fietsers tellen
Toch is het zo dat het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens in Brussel al iets langer een dalende trend kent. In 2015 waren er 82.000 nieuw ingeschreven auto’s in Brussel, in 2021 ging het nog om 50.000. Febiac houdt er rekening mee dat het wagenpark in heel het land – het gaat om ongeveer zes miljoen auto’s, waarvan minder dan een half miljoen in Brussel – tegen 2030 weleens lichtjes zou kunnen krimpen.
Tegelijkertijd zitten andere vervoersmodi dan de privéwagen in de lift. Deelautobedrijf Cambio blijft groeien en het aantal fietsers stijgt jaar na jaar. In 2021 registreerden de fietstelpalen in het gewest twintig procent meer fietsers dan het jaar voordien. Ook in 2022 reden beduidend meer fietsers langs de telpalen. “Dat is goed, maar al bij al blijft het aandeel verplaatsingen met de fiets relatief beperkt in Brussel, al komt men van ver,” licht professor en mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (UGent/UAntwerpen) toe. “Er is wel een steeds grotere groep mensen die alternatieven voor de auto wil bekijken.” Dat D’Ieteren, de invoerder van de Volkswagen-merken, dit jaar een grote Elsense autoshowroom omtoverde tot een fietswinkel onder de merknaam Lucien is misschien wel tekenend. Daar worden opvallend veel longtails verkocht, fietsen waarmee je twee tot drie kinderen kan vervoeren. D’Ieteren stelt trouwens enkele fietsen tentoon op het Autosalon.
Good Move
“We zien wel tendensen die wijzen op een modale verschuiving, maar de strijd om wie welke plek krijgt in de openbare ruimte is allesbehalve gestreden,” oordeelt Lauwers. Dat toont bijvoorbeeld het verzet tegen Good Move in onder meer Schaarbeek en Anderlecht aan. Met circulatieplannen en minder parkeerplaatsen moet het gewestelijke mobiliteitsplan autogebruik ontmoedigen. “De ene straat na de andere wordt afgesloten. Die initiatieven geven de indruk dat men van de stad het platteland wil maken,” meent Gabriel Goddoy van Febiac.
“Naarmate er minder faciliteiten zijn voor de auto wordt het minder vanzelfsprekend en minder aantrekkelijk om de auto te gebruiken,” verdedigt professor Lauwers de filosofie achter Good Move. Het protest tegen dat plan toont volgens hem wel aan dat het belang van de auto niet onderschat mag worden. “Alhoewel het autobezit in Brussel laag is (een op de twee Brusselse gezinnen bezit geen wagen, red.), is er zeker nog een groep mensen die de auto belangrijk vindt. Daar mogen wij ons niet op miskijken. Als Brussel van autostad naar fietsers- en voetgangersstad vervelt, zal dat nog een pijnlijk en moeilijk proces worden.”
In het nieuws omdat
Het Autosalon gaat zaterdag van start, de eerste editie sinds 2020.
Over welk dossier gaat het?
De voorbije jaren waren niet goed voor de autoverkoop, vooral in Brussel is er een dalende tendens.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Events & Festivals , autosalon , Brussels Expo , in de kijker
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.