Het aandeel werknemers met een mobiliteitsbudget is in 2022 bijna verdubbeld, dat blijkt uit cijfers van het sociaal secretariaat SD Worx. In 2021 was het aandeel 0,10%, in 2022 0,18%. Dat betekent dat één op 500 werknemers ondertussen voor het mobiliteitsbudget kiest. Brusselse werkgevers zijn koploper.
Één op veertig Brusselse werkgevers kiest voor duurzaam mobiliteitsbudget
Met het mobiliteitsbudget hebben werknemers de mogelijkheid om hun bedrijfswagen in te ruilen voor een budget waarmee ze zelf hun mobiliteit duurzaam kunnen invullen. Ze kunnen onder andere kiezen voor een hybride of elektrische wagen of een deelauto, maar ook voor een fietslease, een treinabonnement of abonnement op een deelfiets. Een deel van het budget kan ook dienen om huur of afbetaling van de woning te bekostigen, wanneer de werknemer deels telewerkt. 1 op 500 werknemers ontvangt dit budget nu.
Voorlopig gaat het enkel over bedienden met recht op een bedrijfswagen: één op 80 bedienden met een bedrijfswagen of 1,23%. Vorig jaar was dit de helft. Dat blijkt op basis van de analyse van SD Worx bij meer dan 36.000 werkgevers en meer dan 1,1 miljoen werknemers.
Brusselse werkgevers koploper
Op 1 maart 2023 bestaat het mobiliteitsbudget vier jaar. De Vlaamse werkgevers met een mobiliteitsbudget zijn in de meerderheid maar als je rekening houdt met het aantal werkgevers per regio, dan bieden de Brusselse werkgevers het snelst het mobiliteitsbudget aan: één op veertig werkgevers in Brussel heeft het ondertussen ingevoerd.
Zo komt het aandeel op 2,46% van de Brusselse werkgevers, terwijl dit in 2021 nog maar 1,5% was.Bij de Vlaamse werkgevers blijft het stabiel, met 0,58%, bij Waalse werkgevers is het 0,35%.
Dat de cijfers het hoogst liggen bij Brusselse werkgevers, is volgens Annelies Rottiers van SD Worx logisch: “In Brussel werken er veel bedienden en het openbaar vervoer is er een alternatief voor het woon-werkverkeer. Wie de bedrijfswagen niet per se nodig heeft privé, zal die sneller kunnen missen. In het algemeen geldt: hoe groter het bedrijf, hoe meer kans dat het mobiliteitsbudget ingevoerd wordt. Werkgevers bieden meer flexibiliteit en kunnen met het mobiliteitsbudget inspelen op individuele behoeften."
Hoe groter de organisatie, hoe meer kans op mobiliteitsbudget
Meer dan 85% van de werkgevers met een mobiliteitsbudget zijn kmo’s (tot 250 werknemers). Maar het mobiliteitsbudget heeft het meest succes bij grote organisaties. Zo heeft bijvoorbeeld bij de organisaties met 100-250 werknemers één op 24 werkgevers een mobiliteitsbudget (of 4,15%). In organisaties met meer dan 1000 werknemers verdubbelt de kans: 8,25% heeft daar het Mobiliteitsbudget al ingevoerd.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , mobiliteitsbudget , SD Worx , brusselse werkgevers , bedrijfswagen , duurzaam , duurzame mobiliteit , annelies rottiers