Op een deel van de Leopold III-laan start vanaf de herfst de eerste trajectcontrole in het Brussels gewest. Die moet een einde maken aan de vaak enorm overdreven snelheden op de laan.
Eerste trajectcontrole in Brussels gewest binnenkort van start
Bevoegd staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V), Schaarbeeks burgemeester Bernard Clerfayt (Défi) en zijn Everse collega Pierre Muylle (PS) ondertekenden daarover donderdagmiddag een akkoord met de politiezone Noord en de procureur des Konings.
Via de cameramonitoring wil het Gewest op een duurzame manier de heersende snelheidsvoorschriften doen naleven. Op de Leopold III-laan, die uitkomt op de binnenring, worden vaak enorme snelheidsovertredingen geregistreerd, met uitschieters tot bijna 100 kilometer boven de maximaal toegelaten snelheid. Recent werd een wegpiraat betrapt aan een gecorrigeerde snelheid van 152 kilometer per uur.
Eerder deze legislatuur probeerde het Gewest al een trajectcontrole in te stellen in de Leopold II-tunnel, maar daar lag de betrokken burgemeester, Philippe Pivin (MR) van Koekelberg, dwars.
Chauffeurs worden gewaarschuwd
Het stuk van de Leopold III-laan waar de trajectcontrole zal plaatsvinden, bevindt zich voor een deel op het grondgebied van Schaarbeek, voor een deel op het grondgebied van Evere. Het gaat om het stuk van de laan tussen de Generaal Wahislaan en de rotonde aan de Vrijetijdslaan. Voor zij die de stad inrijden, wordt de controlestrook 663 meter lang, voor degenen die de stad uitrijden richting luchthaven gaat het om 813 meter.
Automobilisten zullen, door middel van informatiepanelen die in de komende maanden door Brussel Mobiliteit worden geïnstalleerd, verwittigd worden van de nakende trajectcontrole. In de week voordat de trajectcontrole effectief van start gaat, komt er ook een bijkomende publiekscampagne.
'Radicale gedragsverandering'
“Werken aan meer verkeersveiligheid is mijn prioriteit", klinkt het bij staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Debaets. "Snelheidsduivels moeten eruit. Een trajectcontrole is een rechtvaardige en effectieve manier om enerzijds snelheidsovertreders te beboeten en anderzijds het gedrag van chauffeurs te veranderen. Dit systeem heeft zijn diensten elders al bewezen: daar waar het werd geïnstalleerd is een radicale gedragsverandering bij de chauffeurs vastgesteld. De trajectcontrole op de Leopold III-laan moet de start zijn van meer trajectcontroles her en der in het gewest."
Een trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid tussen twee punten, en niet de snelheid op een bepaald punt. Volgens een studie van de VAB oordeelt driekwart van de automobilisten dat zo’n controlesysteem rechtvaardiger is en tegelijk ook bijdraagt aan een betere doorstroming van het verkeer.
Lees meer over: Evere , Schaarbeek , Mobiliteit , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.