De invoering van de verplichte dropzones voor deelsteps en -fietsen in Elsene loopt nog niet van een leien dakje. Fietsers klagen over plaatsgebrek aan bestaande fietsenstallingen, aangezien verschillende dropzones er nu mee samenvallen. “Indien nodig zullen we bepaalde dropzones vergroten of nieuwe parkeerplekken creëren”, reageert schepen van Mobiliteit Yves Rouyet (Ecolo).
Elsense dropzones voor deelsteps kampen met kinderziektes: 'Mogelijk uitbreiding zones'
Door de geleidelijke invoering van ondertussen 143 dropzones op het Elsens grondgebied is een aanzienlijk deel van de gemeente op papier een no-gozone geworden voor deelsteps en -fietsen.
Verschillende van die dropzones zijn echter aangebracht aan of naast al bestaande fietsenstallingen, wat tot ergernis leidt bij fietsers.
“Mijn eigen fiets parkeren is moeilijk geworden. Er is vaak ook voldoende ruimte naast een fietsenstalling die niet (reglementair) voor auto’s gebruikt kunnen worden”, vertelt een inwoner van Elsene aan BRUZZ.
“Ik begrijp dus niet waarom deelsteps zo nodig in een fietsenstalling moeten staan, ze worden toch nergens aan vastgemaakt.”
Evalutievergadering
Schepen van Mobiliteit Yves Rouyet (Ecolo) erkent de moeilijkheden en geeft aan dat er morgen een eerste evaluatievergadering met het Brussels Gewest op het programma staat.
“Indien nodig, zullen we ons aanpassen door bepaalde dropzones te vergroten of er nieuwe te creëren”, zegt hij. “In ieder geval zullen we binnenkort nieuwe dropzones hebben.”
Daarmee verwijst Rouyet naar de dropzones die de Brusselse regering plant op gewestwegen. Het gaat in totaal om 3000 parkeerzones, waarvan er momenteel 600 actief zijn, klinkt het op het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).
“Bovendien gaat vanaf 2024 het aantal deelsteps in Brussel en dus ook in Elsene omlaag”, voegt Rouyet toe.
8000 deelsteps
De Brusselse regering kondigde inderdaad al eerder aan dat ze het aantal deelvoertuigen wil terugschroeven. Voor deelsteps zou er vanaf volgend jaar nog ruimte zijn voor 8000 stuks, een fikse vermindering tegenover de 21.000 vandaag.
Ook forsere boetes voor de verplaatsing of verwijdering van een voertuig dat wordt achtergelaten buiten de dropzones behoren tot de plannen om de deelvoertuigen strakker te regulariseren.
Volstaat dat niet, dan wordt niet uitgesloten dat het in een latere fase tot een strikt verbod komt, zo liet minister Van den Brandt enkele maanden geleden verstaan in het parlement.
Lees meer over: Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.