Er stierven vorig jaar in ons land weer meer jongeren achter het stuur. Maar liefst 17 procent van alle verkeersdoden waren tussen 18 en 24 jaar oud. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van verkeersinstituut Vias. Een zorgwekkende situatie, maar in het Brussels gewest daalt het aantal ongevallen en sterfgevallen onder jonge bestuurders juist. “De auto is steeds minder aantrekkelijk voor Brusselse jongeren,” verklaart Vias.
Enkel in Brussel minder auto-ongevallen met jonge bestuurders
Zowel in Vlaanderen als Wallonië stelde Vias in het afgelopen jaar een stijging vast in het aantal letselongevallen en dodelijke ongevallen waar jonge bestuurders bij betrokken waren. In 2019 waren jongeren goed voor maar liefst 17 procent van alle verkeersdoden in het land. De groep maakt nochtans maar tien procent van de volledige bevolking uit.
Dat jongeren over het algemeen oververtegenwoordigd zijn in de ongevallendatabase kan volgens het verkeersinstituut Vias gelinkt worden aan het gebruik van de smartphone achter het stuur. Die conclusie kunnen ze trekken uit het feit dat jonge bestuurders het vaakst kettingbotsingen en kop-staartaanrijdingen veroorzaken.
Dalende trend in Brussel
In het Brussels gewest nam het totale aantal letselongevallen de afgelopen tien jaar ook toe, maar nam het aantal verkeersdoden de laatste jaren wel het sterkst van alle gewesten af. In 2017 steeg het aantal dodelijke slachtoffers in het Brusselse verkeer nog in vergelijking met de voorgaande jaren. Maar daarna daalde het weer, in 2017 lieten er in Brussel 24 personen het leven bij een auto-ongeval, in 2018 waren dat er 21 en in 2019 nog 4,8 procent minder met 20 slachtoffers.
De meest voorkomende types ongevallen bij jonge auto-bestuurders in Brussel verschillen van die in de rest van het land. Mobiliteit Brussel haalt aan dat volgens de cijfers van Vias jongeren vaker frontale aanrijdingen met een andere bestuurder en botsingen tegen obstakels.
Bovendien is Brussel het enige gewest waarin het aantal auto-ongevallen met jonge bestuurders consequent afneemt. Zo zorgden jonge bestuurders in 2010 voor 692 accidenten waarbij een gewonde viel en was dat in 2019 nog 450, dertig gevallen minder dan het jaar voordien. Dodelijke slachtoffers vielen er nog minder. In 2018 en 2019 viel er telkens maar 1 dodelijk slachtoffer onder de jonge bestuurders.
'Zo veel andere opties in de stad'
“Een verklaring daarvoor is dat het steeds minder aantrekkelijk is voor jongeren in Brussel om met de auto te leren rijden,” vertelt Benoit Godart van Vias. “Omdat er zo veel andere opties zijn in de stad. Zeker sinds de komst van de elektrische step.” Brusselse jongeren van onder de 24 zijn volgens Vias dus minder vaak betrokken bij auto-ongevallen omdat ze minder kiezen voor de auto als vervoersmiddel. “En als jonge mensen dan toch kiezen om hun rijbewijs te behalen dan doen ze dat niet meer zo vroeg als voorheen,” vermoedt Godart.
In de meest recente cijfers van Vias van 2017 over de behaalde rijbewijzen werd die trend alvast bevestigd. In vergelijking met 2000 werden er in 2017 30 procent minder rijbewijzen uitgereikt in het Brussels gewest. Dat terwijl de Brusselse bevolking boven de 18 jaar in die periode wel groeide met 17 procent.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , autoongeval , verkeer , autoverkeer , Jongeren
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.