De NMBS gaat haar erfgoeddienst en documentatiecentrum overbrengen van de Frankrijkstraat, aan Zuid, naar een gebouw gelegen naast het museum Train World in Schaarbeek. "Zo versterken we onze heritage pool."
Erfgoedcollectie NMBS verhuist naar stationsbuurt Schaarbeek
De NMBS beschikt over een gigantische erfgoedcollectie gaande van locomotieven, uniformen, meubilair en werktuigen tot stempels, medailles, boeken en documenten. De rijke collectie zit op verschillende plekken, zegt Thierry Denuit, die zowel aan het hoofd staat van Train World als van de erfgoeddiensten. “Het rollend materiaal, in totaal anderhalve kilometer, is verspreid over verschillende depots in het land, idem met de uniformen en andere grote objecten. In het gebouw van de hoofdzetel van de NMBS in de Frankrijkstraat zit het volledige historische archief, de documenten, munten, affiches, foto’s en films.”
De NMBS is van plan haar hoofdzetel te verhuizen naar een gloednieuw gebouw aan de Fonsnylaan. De spoorwegmaatschappij kreeg hiervoor zopas groen licht van het Gewest. Denuit: “Het had weinig zin om de erfgoedcollectie mee te verhuizen naar dat nieuwe gebouw aangezien het museum, waar de collectie geëxploiteerd wordt, in Schaarbeek zit.”
Heritage Center
De NMBS vraagt nu dan ook een bouwvergunning om het gebouw naast het station van Schaarbeek en Train World aan het Prinses Elisabethplein te mogen verbouwen tot heritage center. Het openbaar onderzoek loopt tot 23 februari. Het gebouw, een gelijkvloers met twee verdiepingen, wordt momenteel gebruikt als laboratorium door Infrabel. “Zij gaan er eind van dit jaar uit,” zegt Denuit.
De bedoeling is dat er in het nieuwe gebouw, net zoals nu het geval is, een publiek toegankelijk documentatiecentrum met leeszaal komt. “Dat is nodig, we krijgen 300 à 350 aanvragen per jaar van mensen die opzoekingen wil doen.”
Zichtbaarder
Het plan is om het gelijkvloers te reserveren voor de publieksdiensten en de kantoren en collectieruimtes onder te brengen op de verdiepingen. Denuit: “Het publiek zal op het Prinses Elisabethplein zowel het museum als het documentatiecentrum kunnen bezoeken. Dat laatste zal sowieso veel zichtbaarder zijn. Nu moeten de mensen ernaar op zoek in de kelder van het gebouw in de Frankrijkstraat.”
Ook zullen de teams van het museum en van de erfgoedcollectie nauwer kunnen samenwerken. “Het zal de samenwerking alleen maar ten goede komen,” zegt ook Marijke Keersebilck, persverantwoordelijke van Train World. “Regelmatig komen specialisten, die nu in de Frankrijkstraat zitten, onderhoud doen aan onze collectie. Dat wordt in de toekomst een stuk makkelijker.”
Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , Stedenbouw , culture