Brussel Mobiliteit heeft de plannen ingediend voor drie onderdoorgangen aan drie van de drukste kruispunten over het kanaal. Het gaat om de kruispunten aan de Van Praet brug, de De Trooz brug en de Sainctelettebrug. Het vergunningsproces kan nu van start gaan.
Fietsers en wandelaars krijgen doorgang onder drie drukste kanaalpunten
Als de procedure normaal verloopt, kunnen de werkzaamheden in 2023 starten. De projecten worden deels gefinancierd met middelen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), Brussel Mobiliteit legt de rest bij. “Deze drie afgescheiden fiets- en voetpaden onder de drukste kanaalkruispunten van de stad maken een wereld van verschil voor de veiligheid van het traject van de fietsers. Op die manier ontstaat er ook een fietssnelweg dwars door Brussel langs het kanaal van Vilvoorde tot in Anderlecht. De drie kruispunten leggen de verbinding met de recent aangelegde fietspaden op de Vilvoordsesteenweg en aan Veeweyde”, aldus minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt (Groen).
De drie kruispunten liggen in elkaars verlengde, en worden op een gelijkaardige manier aangepakt. Fietsers zullen ruim voor de kruispunten de keuze kunnen maken om de onderdoorgang te nemen. Door verschillende oppervlaktematerialen - en technieken te gebruiken komt er een duidelijk onderscheid tussen de infrastructuur voor voetgangers en fietsers.
Kanaal verbinden met openbare ruimte
De verkeersstromen worden zo georganiseerd dat de voetgangers aan de waterkant uitkomen, en op die manier de verbinding kunnen maken met het kanaal. Dit project zal aan de Sainctelettebrug aansluiting vinden met de heraanleg van het gehele kruispunt. Aan de De Troozbrug wordt de kade verlaagd op de hoek van het dok aan en rond het Monument aan de Arbeid.
“We creëren veilige doorgangen voor fietsers en voetgangers, maar we verbinden ook het kanaal met de openbare ruimte. Op die manier geven we het kanaal en de publieke ruimte errond terug aan de Brusselaar, die daar kan genieten van een groene, rustige plek. In combinatie met de nieuwe fietsers- en voetgangersbruggen stadinwaarts, krijgt het kanaal dankzij de projecten opnieuw een prominente plaats in de stad, voor de bewoners en de passanten”, aldus nog Van den Brandt.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , kanaal Anderlecht