Fietsersbond en GRACQ zijn tevreden dat er in het federale regeerakkoord "eindelijk langverwachte en aangevraagde maatregelen" staan om de fiets te stimuleren, maar wijzen op het gebrek aan maatregelen om de autodruk te verlagen. "Het ambitieniveau ligt toch lager dan wat men vandaag mag verwachten", klinkt het donderdag in een persbericht van de fietsverenigingen.
Fietsersbond mist maatregelen om autodruk te verlagen in regeerakkoord
"De olifant in de kamer wordt weer niet benoemd. Er is geen enkele passage te vinden over het invoeren van een (slimme) kilometerheffing, nochtans een must om de modal shift echt uit te voeren. Ook rond de salariswagens staat er, behalve een vergroening tegen 2026, niet echt veel meer in de tekst. Ook fundamenteel onderzoek naar de oorzaken van verkeersongevallen ontbreekt," stellen de organisaties.
De herziening van de wegcode en de invoering van het rijbewijs met punten zijn volgens Fietsersbond en GRACQ duidelijke stappen voor een betere verkeersveiligheid. Ook het centraal fietsregister om de strijd tegen fietsdiefstallen op te drijven is een goede zaak. "Werknemers die de afstand van hun woon-werkverkeer per fiets of speed pedelec afleggen, worden hiervoor vergoed met een fietsvergoeding." Bij deze passage hadden de twee fietsverenigingen op meer ambitie gehoopt. Want volgens hen is dit een algemeen recht voor alle werknemers. En hoeft dat niet afhankelijk te zijn van de verschillende sociale overlegmomenten.
Fietsersbond en GRACQ vinden een nieuw beheerscontract met de NMBS met oog voor andere vervoersmiddelen zoals de fiets een goed begin. "Maar de fietsvisie bij de NMBS moet ambitieuzer dan wat er vandaag voorligt. Dat zou pas een impuls geven voor de vele 'trein-fietsers', die vooral veilige fietsenstallingen aan alle NMBS-stations vragen."
Toch kijken Fietsersbond en GRACQ er naar uit om in de komende jaren op een constructieve manier mee te bouwen aan een duurzaam mobiliteitsbeleid. "De punten die we missen, zullen we blijven op de agenda zetten," besluiten de organisaties.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek , Fietsersbond , Gracq , federaal regeerakkoord
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.