De vernieuwde okergele fietspaden op een stuk van de Wetstraat in Brussel zijn dinsdag officieel ingehuldigd met een fietstocht. De gemarkeerde fietspaden werden verbreed. Om dat te kunnen doen werd stadinwaarts een van de twee autorijstroken geschrapt.
Fietspaden langs versmalde Wetstraat officieel ingehuldigd
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo), minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V), Brussels burgemeester Philippe Close (PS), Brussels schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) en de Brusselse fietsverenigingen maakten voor de gelegenheid een fietstocht van de bovenstad naar de Grote Markt.
De vernieuwde fietspaden tussen Kunst-Wet en metrohalte Park passeren voor het federaal parlement en Wetstraat 16, waar het kantoor van premier Alexander De Croo zich bevindt. Op dit stuk van de Wetstraat (beheerd door de Stad Brussel) werd één rijstrook in de richting van het stadscentrum geschrapt en werd plaats gemaakt voor twee meter brede fietspaden. Op termijn is het de bedoeling om de gemarkeerde fietspaden te vervangen door afgescheiden exemplaren. Daarvoor is een aanvraag ingediend.
In elke richting is er nu nog één rijstrook voor de automobilisten. Binnen de zone 30 die nu de regel is in het Brussels gewest komt er zo meer aandacht voor de fietsers. "Meer dan 1.000 fietsers passeren hier elke dag door weer en wind, en nu dus veiliger en comfortabeler," stelt schepen Dhondt.
Kritiek
Er is ook kritiek op de nieuwe fietspaden. De Brusselse ondernemersorganisatie Beci heeft het zelfs over 'guerillastedenbouw'. "De aankondiging van de nieuwe fietspaden kwam er op een zaterdagochtend en maandag werden we al geconfronteerd met de werken in de Wetstraat," zegt secretaris-generaal van Beci Jan De Brabanter.
"Waarom die haast? Zijn de vergunningen in orde en was er een impactstudie? Was er overleg?", vraagt De Brabanter zich af. Ook automobilistenvereniging Touring is kritisch en wil intelligente verkeerslichten in de Wetstraat. "Het kan niet de bedoeling zijn dat er nu nieuwe files ontstaan," aldus Danny Smagghe van Touring.
"Wat wij doen is een antwoord bieden op een heel prangende vraag bij heel wat Brusselaars om betere fietsinfrastructuur," reageert schepen Dhondt op de kritiek. Volgens hem zijn de nieuwe fietspaden een voorbeeld van wat er "op korte termijn gedaan kan worden binnen het wettelijke kader."
Op het stuk Wetstraat richting Schuman (dat door het Brussels Gewest wordt beheerd) werd in de eerste lockdown ook een rijstrook geschrapt en omgevormd tot fietspad. Fietsers kunnen nu van aan de Kleine Ring via de Wetstraat, de Koloniënstraat, de Wolvengracht of de nieuwe fietspaden aan Kantersteen aan Brussel-Centraal vlot tot in het stadscentrum geraken. Op het grootste deel van het traject gaat het nog om gemarkeerde fietspaden of een rijstrook gedeeld met bussen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , fietspaden , Wetstraat , fietsinfrastructuur , Good Move , autoverkeer