De nieuwe fietsstraten langs de Kleine Ring kampen met misbruik door autobestuurders. Dat gaat van illegaal parkeren tot sabotage. In een kat-en-muisspel met de politie verplaatsen bestuurders betonblokken die doorgaand verkeer moeten tegenhouden. De fietsstraat wordt zo een sluipweg.
Fietsstraten Kleine Ring slachtoffer van sabotage
Lees ook: Het mysterie van de verdwenen paaltjes
Langs de drukke Kleine Ring zijn de afgelopen maanden heel wat brede fietspaden aangelegd. Tussen Naamsepoort en Madou ligt nu bijna overal comfortabel okergeel asfalt. Op grote delen daarvan blijven auto's echter welkom, zodat zijstraten en parkeergarages toegankelijk blijven. Het gaat daar om fietsstraten. Daar geldt een snelheidslimiet van 30 km/u, fietsers hebben absolute voorrang en parkeren mag niet.
Dat loopt langs de Kleine Ring regelmatig mis. Zo blijken heel wat automobilisten toch te parkeren buiten de gemarkeerde zones. Soms doen ze dat midden op de fietsstraat.
Kat-en-muisspel met politie
Er is ook sprake van hardnekkige sabotagepogingen die al meer dan een maand duren. De fietsstraten zijn zo ontworpen dat ze door tactisch geplaatste paaltjes of betonblokken niet gebruikt kunnen worden voor sluipverkeer. Zo verhinderen betonblokken vlak voor het kruispunt met de Guimardstraat dat verkeer van de Kunstlaan (Kleine Ring) richting de Guimardstraat rijdt. Files op de Kleine Ring omzeilen via de fietsstraat kan ook niet.
(Lees verder onder de afbeelding)
Sinds augustus worden de betonblokken echter verplaatst door automobilisten die een sluiproute zoeken. De fietsbrigade van de politiezone Brussel-Hoofdstad-Elsene plaatst de obstakels vervolgens terug, waarop saboteurs ze weer weghalen. Op het moment van schrijven zijn de betonblokken helemaal afwezig en houdt niets het sluipverkeer tegen.
Dat blijft zo tot eind oktober, bevestigt Brussel Mobiliteit. Dan worden er vaste paaltjes geplaatst. "We zijn op de hoogte van de problemen op de Kunstlaan, maar de grote boekhandel Filigranes heeft nog tijd nodig om klanten en leveranciers te wijzen op de nieuwe verkeerssituatie," zegt een woordvoerder. "Daar hebben we ook begrip voor, maar eind oktober is het dus afgelopen."
Lees meer over: Brussel-Stad , Sint-Joost-ten-Node , Mobiliteit , fietspaden , fietspadparkeren , fietsstraat , Kleine Ring , wildparkeren
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.