Het plan om met automatische camera's gsm'ende bestuurders te betrappen, is afgevoerd wegens politieke onenigheid over het privacy-aspect. Dat meldt Het Nieuwsblad woensdag.
Flitscamera's tegen gsm'en achter stuur komen er niet
Vijf politiezones zouden dit jaar de hoogtechnologoische camera's beginnen gebruiken, zo had minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) aangekondigd. Maar nu blijkt dat er geen werk van wordt gemaakt door politieke onenigheid. Het nieuwe project moest worden uitgerold in één Brusselse, twee Vlaamse en twee Waalse gemeenten.
Onder meer Open VLD staat op de rem, zegt de krant. De liberalen vinden de haarscherpe foto's een te verregaande inbreuk op de privacy van bestuurders. Ook bij de top van de federale politie zou er tegenkanting ontstaan. De kans is bijgevolg "extreem klein" dat er straks zulke camera's boven de weg zullen hangen.
Vooruit-parlementslid Joris Vandenbroucke reageert teleurgesteld. "Het is bijzonder ontgoochelend dat liberalen een proefproject tegenwerken om afleiding achter het stuur aan te pakken", aldus Vandenbroucke. Ook hij verwijst naar Nederland: "Als zelfs een proefproject niet kan om te testen wat in Nederland al twee jaar perfect werkt, is hier duidelijk sprake van politieke onwil. Vanzelfsprekend moet de privacy van eenieder gewaarborgd zijn, maar dat kan perfect. Dat toont de Nederlandse praktijk aan."
'Ontgoochelend'
Ook Verkeersinstituut Vias is teleurgesteld dat het plan voorlopig 'on hold' wordt gezet, zeker na een geslaagd proefproject in 2020 en gezien er voldoende privacywaarborgen waren van de Gegevensbeschermingsautoriteit, klinkt het. "Uiteraard moet je aandacht besteden aan het privacyaspect, maar onoverkomelijk is dat niet", aldus Willems, die zegt dat de foto's van 'onschuldige' bestuurders meteen gewist worden, dat gezichten geblurd worden en dat andere passagiers onherkenbaar zijn.
Het verkeersinstituut maakt ook de vergelijking met Nederland, waar een soortgelijke privacywetgeving is en er wel 'gsm-flitscamera's' worden gebruikt om de steeds groter wordende groep gsm'ende chauffeurs te betrappen en te sanctioneren. Daardoor zijn er volgens Willems in twee jaar tijd al 35 procent meer gsm'ende bestuurders betrapt en gesanctioneerd, terwijl de boetes een stuk hoger liggen dan in ons land (380 euro in Nederland tegenover 174 in België). "Dat zorgt ervoor dat mensen twee keer zullen nadenken vooraleer ze zullen bellen achter het stuur", klinkt het.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit