| Centraal op het plein komt een ontmoetingsruimte.

Gemeenten morren over plannen Schumanplein

VT
© BRUZZ
08/12/2017

De gemeenten rond het Schumanplein reageren niet onverdeeld enthousiast over de plannen voor de herinrichting van dat plein die donderdag werden voorgesteld. Vooral Vincent De Wolf (MR), burgemeester van Etterbeek, ziet de plannen niet zitten en kondigt aan dat hij naar de Raad van State wil stappen. Elsene, Sint-Joost-ten-Node en Brussel-Stad reageren voorzichtiger, maar vrezen voor extra verkeersdruk in de omliggende zijstraten.

Op donderdag raakte bekend dat een Deens en een Brussels architectenbureau het Schumanplein gaan herinrichten. Rond het plein, dat een grote metalen luifel krijgt, komt er een voetgangerszone. Het verkeer zal dus niet meer rond het plein kunnen rijden, zoals vandaag het geval is. Wie van de Froissartstraat, de Breydelstraat en Oudergemlaan naar de Kortenberglaan wil rijden, kan dat in de toekomst dus niet meer via de rotonde doen. Volgens La Capitale blijkt uit simulaties dat de verkeersdruk in de Blijde Inkomstlaan daardoor met 75% zou stijgen tijdens de spits (lees verder onder de afbeelding).

kaart heraangelegd schumanplein

In het rood de geplande voetgangerszone

‘Een dom plan’

“Dit is echt een dom plan,” laat burgemeester De Wolf weten aan BRUZZ. “De minister creëert op die manier totale verkeerschaos rond het plein,” vervolgt hij. “Bovendien werden de gemeenten niet betrokken bij het opmaken van de plannen.”

De Wolf zal de kwestie volgende week op tafel leggen op het college van Etterbeek. Hij hoopt dan ook een advocaat aan te duiden om naar de Raad van State te trekken.

‘Wij willen geen transitverkeer’

Schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) van Stad Brussel laat weten dat ze uitkijkt naar de impactstudie van de plannen. “ Het plan levert mooie plaatjes op, maar ik spreek me pas uit over het plan nadat ik de impactstudie heb ontvangen over het effect van de plannen op de verkeersdruk in de omliggende straten,” laat ze weten aan BRUZZ.

Elsense Schepen van Mobiliteit Caroline Désir (PS) verwelkomt de herinrichting van het plein maar maakt zich tegelijkertijd zorgen over de impact op het verkeer. “Momenteel is het Schumanplein een ronduit vreselijke plek,” vertelt ze aan BRUZZ. “Maar, we moeten opletten dat de voetgangerszone geen extra opstopping creëert in de omringende straten,” vervolgt ze.

Emir Kir (PS), burgemeester van Sint-Joost-ten-Node hangt een gelijkaardig standpunt aan. “Het is een ambitieus project, maar het kan niet de bedoeling zijn om het verkeer te verplaatsen naar de zijstraten van het plein,” zegt hij. “Wij willen geen transitverkeer,” zegt hij nadrukkelijk. De burgemeester is van plan om minister Didier Reynders (MR), bevoegd voor Brusselfonds Beliris dat de werken zal uitvoeren, te interpelleren over de kwestie.

‘Circulatieplan vorig jaar al goedgekeurd’

Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) is niet onder de indruk van de kritiek. Hij laat bij monde van zijn woordvoerder weten dat de circulatieplannen vorig jaar al zijn goedgekeurd door de regering.

“We hebben nu enkel een architect aangeduid die het plein zal inrichtingen, maar het circulatieplan ligt al langer vast,” aldus zijn woordvoerder Mathias Dobbels. “Ik vraag me dan ook af op welke basis Vincent De Wolf naar de Raad van State wil trekken,” vervolgt hij. “De belangrijkste verkeersstroom, die van de Kortenberglaan naar de Wetstraat, wordt bovendien niet onderbroken,” klinkt het.

Volgens hem zijn de gemeenten ook op de hoogte van de circulatieplannen, aangezien die al vorig jaar goedgekeurd werden.

In de komende maanden zullen de architectenbureaus de plannen verder uitwerken. Het Gewest hoopt tegen eind 2018 de nodige vergunningen aan te vragen, zodat de werken in 2019 van start kunnen gaan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Elsene , Etterbeek , Sint-Joost-ten-Node , Mobiliteit , Schumanplein , verkeersdruk

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni