In plaats van het nieuwe coronafietspad, dat ten koste gaat van een rijstrook op de Delleurlaan, voert de gemeenteraad in Watermaal-Bosvoorde discussies over de renovatie van het oude fietspad.
Gemeenteraad Watermaal-Bosvoorde vraagt renovatie oud fietspad Delleurlaan
Op de Delleurlaan werd een van de coronafietspaden aangelegd die tijdens of na de lockdown meer ruimte aan fietsers in het Brussels Gewest moesten bieden. Dat ging ten koste van een rijstrook voor auto's en dat terwijl er al een fietspad lag naast de Delleurlaan. "Een slecht onderhouden fietspad," geeft gemeenteraadslid Laurent Van Steensel (Défi) toe.
Van Steensel zou liever hebben dat er geïnvesteerd wordt in de renovatie van dat bestaande fietspad, zodat automobilisten weer zouden kunnen beschikken over de nu geschrapte rijstrook. "We moeten uit dit dogmatische denkpatroon waarin we de automobilist culpabiliseren," noteerde BX1 de woorden van Van Steensel. "Zelf neem ik regelmatig de fiets, maar ik heb soms ook mijn auto nodig. Files creëren gaat mensen er niet van weerhouden de auto te nemen. Sommige burgers hebben geen keuze. Laten we streven naar een ecologische en economische mobiliteitstransitie. Nieuwe fietspaden aanleggen op belangrijke wegen in plaats van het renoveren van bestaande fietspaden, heeft geen enkele zin."
Schepen van Mobiliteit Maire Noelle Stassart (Ecolo) zou echter graag beide fietspaden behouden. Ze is wel voorstander van renovatie van het oude. "De fietser kan zo kiezen tussen het oude of het nieuwe. Het is misschien minder veilig op het nieuwe, onbeschermde fietspad, maar we moeten ruimte laten voor vernieuwing, zodat de mentaliteit verandert zoals in Vlaanderen." Volgens haar heeft het nieuwe fietspad ook geen grote impact op de circulatie van het autoverkeer.
Lees meer over: Watermaal-Bosvoorde , Mobiliteit , Politiek , coronafietspad , delleurlaan
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.