Begin 2017 trad in het volledige Gewest een parkeerbeleidsplan in werking dat moest zorgen voor harmonisering. Het parkeerbeleid van de 19 gemeenten zou op elkaar afgestemd worden. Vandaag blijkt dat onder meer in Anderlecht nog steeds niet het geval. "Het Gewest moet een gezamenlijk parkeerbeleid afdwingen via wetgeving", stelt gemeenteraadslid Nadine Van Lysebetten (N-VA).
'Gewest moet parkeerbeleidsplan afdwingen bij gemeenten'
Volgens de fractieleider van de Anderlechtse N-VA eet het gemeentebestuur van twee walletjes. Anderlecht houdt de lusten van het Gewestelijk plan, maar draagt de lasten niet. "De controle en de inning van parkeerboetes worden nu gedaan door het Gewest, maar het geld van de boetes vloeit wel terug naar de gemeente", zegt Van Lysebetten aan BRUZZ.
Volgens de N-VA geven de gemeenten maar schoorvoetend toe aan het algemeen parkeerbeleid van het Gewest. Ook Anderlecht treuzelt te lang. "Er is zelfs nog geen gemeentelijk parkeeractieplan ingediend. Dat was de gemeenten nochtans verplicht binnen het Parkeerbeleidsplan", aldus Van Lysebetten. Daardoor raken de bevoegdheden helemaal versnipperd. "En daar is de burger de dupe van."
Zo zouden autobestuurders die via de betaalapp Be Mobile (4411) hun parkeerplaats betalen daarvoor dubbel moeten betalen. Anderlecht rekent immers nog een boete aan. "En nadien duurt het heel lang voor de burger zijn of haar boete terugbetaald krijgt. Niemand weet nog tot wie zich te richten. Klachten bij het gewestelijk parkeeragentschap parking.brussels leiden tot een wekenlange wachttijd", aldus Van Lysebetten.
Blijkbaar heeft het Gewest geen stok achter de hand om de gemeenten op één lijn te krijgen.
Omtrent het parkeerbeleid kwam het Anderlechtse gemeenteraadslid met een interpellatie op het gemeentebestuur. "Maar dat werd afgewimpeld. De gemeenten verschuilen zich achter het Gewest", vertelt Van Lysebetten. Volgens haar gebeurt dat ook in andere dossiers.
"Blijkbaar heeft het Gewest geen stok achter de hand om de gemeenten op één lijn te krijgen. Alle 19 burgemeesters doen gewoon hun eigen ding. Daardoor krijg je een wirwar aan regels. Overal is het een beetje anders."
Maar als de zachte aanpak niet werkt, moet minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) misschien ook wetgeving inzetten om het parkeerbeleid in het hele gewest te stroomlijnen. Dat opperde althans mobiliteitsexpert Guillaume Servonnat bij BRUZZ. Van Lysebetten schaart zich achter die mening.
"Het Gewest kan bijvoorbeeld het beheer van het wegennet volledig overnemen. Of anders gewoon veel kordater optreden, via wetgeving bijvoorbeeld. Maar blijkbaar is daar geen politieke meerderheid voor. Het Gewest zegt dat het niet kan, maar het lijkt er meer op dat het niet wil."
Lees meer over: Anderlecht , Mobiliteit , Nadine Van Lysebetten , Pascal Smet , Parkeerbeleidsplan , gemeenten , Gewest , Brussel Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.