Havenlaan BRUZZ ACTUA 1581

| Het tweerichtingsfietspad is een doorn in het oog van de bedrijven, omdat uitrijdende vrachtwagenchauffeurs extra moeten uitkijken.

Gewest trekt bouwvergunning Havenlaan weer in

BVR
© BRUZZ
23/10/2018

Ook de vierde poging om de Havenlaan de 21ste eeuw in de loodsen, is mislukt. Om een eventuele vernietiging door de Raad van State voor te zijn, trekt het Gewest de afgeleverde vergunning weer in. Deze keer was het tweerichtingsfietspad de spelbreker. De hele procedure opnieuw doorlopen is echter niet nodig. "Een wijzigingsvergunning volstaat."

Verschillende stadsbewegingen, waaronder Arau en Inter-Environnement Bruxelles, waren in mei naar de Raad van State gestapt, om de bouwvergunning nietig te laten verklaren. Struikelpunt was het schrappen van de kasseien en de (te) brede fietspaden, die volgens de verenigingen het monumentale karakter van de laan ondermijnen.

Maar ook de Brusselse Havengemeenschap heeft een procedure lopen bij de Raad van State. Die vereniging, die verschillende havenbedrijven groepeert, heeft het niet begrepen op het tweerichtingsfietspad aan de kant van het kanaal. Vrachtwagens moeten namelijk dat fietspad oversteken willen ze hun laad- en loszone bereiken, wat tot meer ongevallen kan leiden.

Pro-actief

In de veronderstelling die zaak te verliezen, heeft de bevoegde ambtenaar van het Brussels Gewest dan maar de bouwvergunning ingetrokken. Brussel Mobiliteit, de aanvrager van de vergunning, moet beter motiveren waarom er een tweerichtingsfietspad gepland is, en voorstellen doen om het risico op ongevallen te verlagen.

"Die vergunning voor dat fietspad was iets te vaag geformuleerd", zegt Mathias Dobbels, woordvoerder van Smet. "We gaan nu nog meer rekening houden met de opmerkingen die daarover tijdens het openbaar onderzoek werden geformuleerd."

"We moeten gelukkig niet helemaal opnieuw een vergunning aanvragen, een wijzigingsvergunning volstaat. Toch zal het project hierdoor vertraging oplopen - hoeveel kunnen we niet zeggen", alsnog Dobbels.

Tien jaar

De vergunning kwam er na tien jaar van afgeschoten voorstellen, protestacties en discussies over kasseien. Het was het vierde aangepaste voorstel van Brussel Mobiliteit dat het uiteindelijk haalde, maar het Gewest trekt die vergunning nu weer in.

De kasseien spelen in dit verhaal dus geen rol. Wel loopt ook daarvoor nog een procedure bij de Raad van State. Maar het Gewest maakt zich sterk daar een oplossing voor te vinden, indien nodig.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Brussel-Stad , Mobiliteit , procedureslag

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni